Anmeldelse: Flygtningene #1: Engleeksperimentet

18630419pink 1 stjerne

  • Titel: Engleeksperimentet
  • Serie: Flygtningene #1
  • Forfatter: James Patterson
  • Antal sider: 470
  • Udgivelse: 2013
  • Sprog: Dansk
  • Originalsprog: Engelsk
  • Originaltitel: Maximum Ride – The Angel Experiment
  • Forlag: Carlsen
  • ISBN: 978-8711-38-3032
  • Læst: 1/2 til 3/2

Du må ikke lægge den her bog fra dig. Jeg mener det dødalvorligt! Dit liv kan afhænge af det. Jeg risikierer ALT ved at fortælle dig det her – men du er nødt til at vide det. – Max

Max, Fang, Iggy, Nudge, Gasmanden og Angel. De ligner almindelige børn. Og det er de også – bortset fra at de er 98% menneske og 2 % fugl. De er resultatet af en række videnskabelige forsøg, der er løbet helt af sporet. Nu må de flygte for livet, højt over bjerge og skyskrabere, mens de forsøger at finde ud af, hvem de egentlig er, og til hvilket formål de er blevet skabt.  De kan klare sig selv, men lærer også på den virkelig hårde måde, at de ikke kan stole på nogen som helst andre.

Følg Max og flokken på deres mission – verden bliver aldrig den samme igen!

———————————————–

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Carlsen, men meninger og holdninger er mine egne.

Jeg må hellere starte med at indrømme, at det her bare ikke var en bog for mig. Idéen er egentlig meget god. Vi har den er flok mutantbørn (tænk X-men), som er resultatet af nogle videnskabmænds rædselsfulde eksperimenter. De er nu flygtet fra deres eget personlige mareridt i fangenskab i laboratoriet, og er nu på flugt.

Det lyder jo godt nok, spændende endda, og det ville det sikkert også have været, hvis det hele hang lidt bedre sammen. For det første begynder bogen midt i det hele, uden nogen ordentlig introduktion. Man får lidt kort intro, hvor de snakker sammen over morgenmaden, og så kastes man ellers ud i den første af mange angreb-kamp-flygt situationer.

Det er det, bogen domineres af. Action. Nærmere betegne i form af, at flokken angribes af Strygere (hvem hulan bestemte det var en god oversættelse?), som er varulve. De kæmper, englebørnene flygter. Englebørnene gemmer sig lidt, og herefter sker det samme igen. Og Igen. Og så en gang til. Action er fint, men det var bare så meget det samme hele tiden. Det blev hurtigt kedeligt.

Engle-børnenes evner var til gengæld en positiv overraskelse. Meget X-men, meget fedt! Deres evner udvikler sig hen ad vejen, og de kan faktisk nogle virkelig fede ting , og i kombinationer som man ikke lige havde set komme. Tankelæsning og trække vejret under vand – mystisk kombo, men meget praktiske evner alligevel! Jeg kunne rigtig godt lide der her med, at deres evner udvikler sig og de lærer dem at kende og kontrollere dem.

En anden ting, som bare slet ikke fungerede, var måden de her unge talte til hinanden. Jeg ved ikke hvad James Patterson havde forestillet sig, men jeg kender skisme ingen børn, uanset alder, der taler sådan til hinanden. En typisk omgang jeg-er-voksen-og-tror-jeg-ved-hvad-børn-siger. Meget irriterende og meget frustrerende.

Plottet hang heller ikke sammen – på nogen måde. Videnskabsmændende vil gerne have fat i de her børn, så de sender strygere efter dem. Fair nok. Så viser de sig, at alle engleeksperimenterne har en GPS_chip indopereret i deres arm. Jamen hvorfor hulan kommer de ikke så ikke bare og henter englebørnene når de har slået sig ned et sted? De ved jo hvor de er? Amen det var godt nok dumt. Videnskabsmændene var også alt for onde – i ved, tegnefilms-onde på den dårlige måde.

Nej, den her bog var helt klart ikke noget for mig. Men jeg tror også, jeg ville have synes langt bedre om den, hvis jeg havde været 12-14 år, da jeg læste den. Dengang var jeg mere glad for action, og behøvede ikke en sammenhængende plot eller en god baggrundshistorie. Bare der skete noget. Og det er den her bog i en nøddeskal.

 

Skriv et svar

