Om at kunne huske hvad man har læst

Okay, jeg skal gerne indrømme det: jeg husker fandeme dårligt. Eller nej, men rigtig mange ting sætter sig bare ikke fast i min underlige hjerne😛 Jeg kan for eksempel huske sindssygt meget kemi, også noget jeg bare har læst om i lærebøger og aldrig er blevet undervist i. Men jeg kan faktisk ikke præcis huske handlingen i en bog jeg læste for en måned siden.

Jeg ved ikke om det bare er mig der har hukommelse som en guldfisk, men hvis jeg læser en bog, så går der typisk nogle uger, og så kan jeg kun huske at nårh, den der Urværksprinsessen var noget med en fyr der skal dø og en masse automatoner og noget med nogle grumme hemmeligheder og en love triangle der involverer hovedpersonen Tessa. Det er sådan cirka det jeg kan huske, plus måske nogle scener jeg kan huske noget bedre. eg skriver for eksempel altid mine anmeldelser umiddelbart efter jeg har læst bogen færdig, ellers er der ikke ret meget at skrive om kan i nok se xD

Jeg ved egentlig ikke hvorfor det er sådan. Måske er det fordi jeg læser så meget, at der kommer så mange forskellige historier ind i mit hoved, eller måske er det fordi det ikke er alle bøgerne der blæste mig bagover med deres awesomehed. Jeg kan for eksempel sagtens huske alt hvad der sker i Twilight og Hunger Games-bøgerne. Det er også lidt mærkeligt, at det faktisk mest er handlingen jeg glemmer. Jeg kan godt huske mine følelser omkring bogen, for eksempel om den var sjov, om der var noget der irriterede mig, stemningen og så videre. Så jeg kan godt huske om bogen var god, men ikke hvad den handlede om. Det er sgu da mærkeligt?

Generer det mig så? Generelt nej, men nogle gange kan jeg godt blive lidt muggen på mig selv, når jeg skal fortælle folk hvad bogen handlede om, og så ikke kan få det fortalt ordentligt, fordi jeg ikke kan huske det xD Især når det er en bog man godt kunne lide, og gerne vil have at andre skal blive interesseret i at læse den. Ellers er det egentlig ikke noget jeg tænker så meget over. Jeg nyder jo for det meste historien mens jeg læste den, og jeg kan da godt se, at jeg sgu ikke er i stand til at huske detaljer fra alle de bøger jeg læser – der er jo mange!

Men jeg har faktisk længe spekuleret på, om i det bare er mig der er mærkelig med en hukommelse hullet som en ost? Kan i huske alt hvad i læser, eller kun noget af det?

16 meninger om “Om at kunne huske hvad man har læst

  1. Det kommer meget an på bogen – den skal virkelig imponere mig før jeg kan huske detaljer eller også skal den pisse mig virkelig meget af😉 Men som dig er det også oftest mine følelser omkring bogen, jeg kan huske. Og så hovedplottet (som regel). Til gengæld er jeg enormt dårlig til at huske slutninger, hvilket både er en fordel (genlæsning, wuhuu) og en ulempe (hvis der går for lang tid inden man kommer i gang med den næste).

    1. Uh, har det også slemt med slutninger .. Ikke på alle bøger, men det er ret tit at jeg simpelthen ikke kan huske hvordan den sluttede ..
      haha, er faktisk helt glad for det ikke kun er mig der ikke kan huske en bjælde xD

  2. Irene

    JEG ELSKER DET HER INDLÆG!!!
    Får jævnligt smidt i hovedet af kæreste, at “du husker godt nok ikke meget!” Nej, det ved jeg dælme dulme godt! Jeg kan være “over the moon” over en bog og alligevel ikke huske ret meget. Jeg har f.eks. lige læst The Mortal Instruments #1 for anden gang (i november) og jeg kunne læse den igen nu og blive overrasket. Det er egentlig lidt frustrerende. Og når jeg anmelder, bliver det meget han, hun, den, det – jeg har jo glemt folks navne! Det er virkelig, virkelig ringe. Derfor kan jeg heller ikke finde ud af diverse læsetests, for jeg kan ikke svare rigtigt på noget nærmest😛 Det er som om, at når jeg læser, så slapper min hjerne af og jeg husker intet. Absolut intet. Det er ret ærgerligt og jeg ville gerne lave det om, men hvordan gør man så liiiige det?!
    -Jeg tænker også, at hvis man så vil snakke med folk om en bog man har læst, så kan man ikke bidrage med ret meget og så virker det jo bare som om, man faktisk IKKE har læst den, fordi man (læs: jeg) er så vævende i sine argumenter og holdninger… Stort problem😛 Haha

    1. Hahaaa, jeg har det på præcis samme måde – som du nok kunne læse😛 Vil så gerne snakke plot med andre når jeg har læst en bog, men et skal være inden jeg glemmer hvad det hele handlede om xD

  3. JA, JA, JA! Det er meget forskelligt hvor meget, jeg kan huske fra bøger. Netop fordi man læser så meget, svinder navne meget hurtigt ind, ligesom man hurtigt blander handlingen sammen med andre bøger.
    Nogle bøger kan jeg nærmest messe udenad, fra ende til anden, mens andre er vage størrelse i mit baghoved. For nylig havde en af mine veninder lige færdiglæst J. K. Rowlings “The Casual Vacancy”, og ville diskutere den med mig. Problemet var bare, jeg ikke rigtig kunne huske de (mange) personer i bogens navne, eller helt skille dem ad. Det endte med, min veninde forvirret spurgte, om jeg overhovedet havde læst den. Og ja, det har jeg – men den er så længe siden, og jeg har læst så meget andet siden. Det kan være så svært at diskutere en bog med en, der har den i så frisk erindring.

    1. Jeg kommer også tit til at blande bøger lidt sammen, især fordi jeg jo læser rigtig meget inden for cirka samme genre.
      har haft en oplevelse som din med en bog jeg havde læst men ikke kunne huske, og det er bare så frustrerende og også lidt pinligt ind imellem. Det er sådan lidt “Hvad handler bogen om?” “Det ved jeg ikke, men den var gooo’!” xD

  4. Du er absolut ik den eneste søde, jeg kan ikke engang huske ret meget fra Hunger Games!!! ja jeg burde skamme mig!, tror de eneste bøger der virkelig hænger ved er Harry Potter/Alanna bøgerne(de første altså, dog kan jeg så godt bytte rundt på tingene,at det der sker fks i en Harry potter bog godt lige kan snige sig hen i en af de andre bøger fordi jeg blander dem sammen..

    så ja vi må erkende vi læser for meget hehe,men pyt,vi læser dem da bare igen,jeg sidder lige nu og får lyst til at læse Hunger games igen,men nu så jeg os omsider film 2 i går!

    1. Catching Fire er SÅ god en film altså😀 Kan huske ALT fra Harry Potter, men dem har jeg jo også læst 300 gange efterhånden.. Synes egentlig det er meget få bøger jeg får læst, som ligesom sætter sig på nethinden. Nogle gange blander jeg også BDB og True Blood sammen, ups xD

  5. Simone

    Sådan har jeg det også ret ofte. Jeg kan for det meste huske hovedtrækkende i en bog, men det er så også stort set det, og for det meste har jeg virkelig svært ved at huske slutninger. Personernes navne har jeg også ret svært ved at huske, medmindre det er en serie, hvor man følger de samme personer. Dog har jeg også samtidig nogle bøger, som jeg stort set kan fortælle hele handlingen i.

    Jeg tror, det har noget at gøre med, jeg læser for at slappe af, og ikke for at huske. Derfor tror jeg, min hukommelse slår lidt fra, og bare lader mig nyde historien. Samtidig har det nok også noget at gøre med, hvor længe jeg går og tænker på bogen efter endt læsning, før jeg begynder på en ny. Jeg blander i hvert fald ofte tingene sammen, hvis jeg begynder en bog lige efter endt læsning af en anden – hvilket jeg virkelig ofte gør🙂

    1. Det tror jeg egentlig du har helt ret i! Jeg læser jo også for at slappe af, og jeg koncentrerer mig heller ikke om at kunne huske bogen – jeg nyder den bare. Og jeg begynder jo på en ny direkte efter, så eftertænksomhed efter en bog er heller ikke rigtig noget jeg gør i .. Måske jeg skulle prøve det engang og se om det gør en forskel?

  6. Rigtig godt indlæg. Jeg har det på samme måde. For selvom jeg læser bøger der ikke rigtig fastholder min opmærksomhed ord for ord. Så er det ofte de bøger jeg ikke kan huske noget af bagefter. Det gælder både faglitteratur og skønlitteratur. Hvis det ikke interessere mig så sidder det bare ikke fast, uanset hvad jeg prøver på. Hvorimod læser jeg noget jeg går virkelig meget op i så chokkerer jeg nogle gange mig selv mht hvilke detaljer jeg kan huske.

    1. Synes også det er vildt, at jeg nærmest kan skrive et nøjagtigt referat af hvert kapitel i samtlige Harry Potter bøger – men okay, dem har jeg jo også læst mange gange. Alligevel, jeg har da læst bøger hvor jeg nu her bagefter ikke kan huske en bjælde af handling, navne eller plot. Ups. Føler lidt jeg burde kunne huske det, men det kan jeg bare ikke xD Og det sker i øvrigt også for mig med faglitteratur nogle gange, også selvom jeg er sindssygt interesseret i emnet. Kemi er jeg for eksempel glad for, men jeg kan måske kun huske halvdelen af det der stod i de to kemibøger jeg har ..

  7. Faktisk har jeg det lige omvendt, jeg kan ofte næsten huske “for meget” af en bog, når jeg skal fortælle andre om den. Jeg har altid haft en god hukommelse når det kommer til handling både i film og bøger, og jeg kan ofte genfortælle stort set hele bogen, altså sådan er det selvfølgelig ikke med alle bøger, og jo længere tid siden det er jeg har læst den, jo mindre kan jeg da også huske, men alligevel er det ret meget der hænger ved, faktisk er det også derfor, at det er sjældent, at jeg genlæser bøger, for ofte kan jeg huske meget af den…😀

    1. Ej hvor fedt😀 Det må da være rart på en eller anden måde at kunne huske så meget af det man har læst.. Det med at kunne huske alle de gode historier. Nogle gange kan jeg godt lidt føle at jeg spilder tiden, hvis jeg alligevel ikke kan huske hvad der skete i bogen. Men på den anden side, så nød jeg jo (for det meste) bogen mens jeg læste den, så spildt tid er det jo ikke rigtig ..

  8. Jeg tror jeg husker handlinger ret godt – i hvert fald i de store træk. Selvfølgelig er der nogle, der bare glider ud af hukommelsen, og kan nok heller ikke altid huske det meget detaljerede a la præcis hvad siger x da y gør sådan. Men i store træk synes jeg bøgerne sidder ret godt fast🙂
    Tilgengæld kan jeg godt have vildt svært ved at huske karakterernes navne! Noget der også gælder i virkeligheden, så det er måske derfor :p

Skriv et svar

