Om at være en lystlæser

Jeg er en lystlæser. Det indrømmer jeg gerne. Jeg læser det jeg har lyst til når jeg har lyst til det. Jeg laver for eksempel ikke de der måneds TBR-lister, for det duer jeg slet ikke til. Jeg mister totalt læselysten, hvis jeg har lyst til at læse noget andet end det jeg har bestemt mig for, og så skal kæmpe mig igennem en bog jeg egentlig ikke lige brænder for at læse. Ikke fordi jeg ikke gerne vil læse den på et tidspunkt, men fordi jeg bare har lyst til noget andet. Hvis nu jeg havde bestemt mig for at læse hele Vampire Diaries-serien, men så halvvejs fik lyst til noget Hunger Games, så ville min læselyst simpelthen dø, hvis jeg forsøgte at mose mig igennem Vampire Diaries alligevel.

Nu er det jo ikke nogen hemmelighed, at jeg også får anmelder-eksemplarer en gang imellem. Og her gælder der egentlig det samme princip, men jeg er også mere bevidst om at få dem læst – og det giver mig på en eller anden måde lyst til at læse dem – for jeg vil jo også gerne på en eller anden måde takke forfatteren/forlaget for bogen ved at læse og anmelde den. Giver det mening? Jeg vælger ikke anmeldelses-bøger over andre bøger, hvis jeg bare ikke lige føler for dem på det tidspunkt, jeg er bare mere bevidst om at de skal læses.

Jeg er også verdensmester i at bestille bøger jeg bare SÅÅÅ gerne vil læse (og det vil jeg virkelig gerne!), og når jeg så får dem ind ad døren, så kommer de bare op på hylden. Det er især slemt med forudbestillinger af bøger, som er fortsættelser i serier jeg allerede har gang i. Ved ikke om det er fordi jeg er bange for at blive skuffet, jeg putter dem bare op på hylden og tænker “Jeg skal lige læse den bog færdig jeg har gang i lige nu”, og når jeg så har læst den færdig, så tager jeg en helt anden bog ned fra hylden og går i gang med den .. Ved ikke helt hvad der er galt med mig? xD Har forudbestillinger stående på hylden som blev udgivet for over fem måneder siden .. Ups.

Jeg har det egentlig helt fint med at være lystlæser – jeg læser det jeg har lyst il når jeg har luyst til det, og så bliver min indre bogorm holdt i godt humør😛 Jeg elsker til gengæld at læse alle andres TBR-lists, også selvom jeg ikke selv duer til at lave dem .. Kan bare godt lide at se hvad andre læser eller planlægger at læse, haha😀

Er i lystlæsere eller noget helt andet?

16 meninger om “Om at være en lystlæser

  1. Jeg er helt klart lystlæser, men jeg har fundet ud af at jeg kan planlægge at have lyst. Lidt ligesom du har det med anmeldereksemplarer, så får jeg lyst af at læse bøger ved at de er på min udfordringsliste + så sørger jeg altid for at lave en liste som ikke er for stram og med bøger som jeg brænder for at læse.
    Fordi jeg er lystlæser, og hvis jeg skal læse en bog som jeg ikke lige har lyst til så har jeg også lavet et kompliceret læsesystem. Så jeg aldrig nogensinde mister lysten. :0) Og nemt kan komme igennem det.

    1. Jeg synes det med systemet er ret smart tænkt .. Jeg kæmper mig bare igennem den xD Den eneste bog jeg har opgivet de sidste tre år er Kampen om Tronen. Men der har været en del hvor jeg godt nok måtte kæmpe for at komme igennem.. Og det er egentlig ret træls :s

  2. Jeg er også 100 procent lystlæser og kan heller ikke udpege de bøger jeg vil læse i løbet af måneden. Det dræber det simpelthen – dog har jeg fået gang i mit TBR-jar og det fungerer fint sålænge jeg ikke KUN læser ud fra det ^^

    1. Jeg tror også en TBR-jar kunne fungere for mig – man bestemmer jo selv hvoir mange man vil trække😀 Men at bestemme en måned forud? Nul, det kan jeg altså ikke .. Nogle gange får jeg bare lyst til at læse noget Harry Potter, og bliver sådan lidt meh hvis jeg ikke må xD

  3. 100%, stensikkert og mega meget lystlæser. Jeg havde det på samme måde som dig med anmeldereksemplarer, da jeg startede – ville SÅ gerne læse dem, fordi 1. det var da for sejt at få anmeldereksemplarer og 2. jeg var meget opmærksom på bogen som stod og stirrede på mig på hylden. Men den er desværre gået over. Misforstå mig ikke, jeg elsker at modtage anmeldereksemplarer (hvem kan ikke godt lide gode gratis bøger), men i øjeblikket siger jeg desværre nej til mange, for jeg kan bare ikke overskue det. Min indre bogorm er de sidste par år blevet kvalt så meget i anmeldereksemplarer og tvangslæsning, at jeg virkelig kæmper for, at holde den i live… Også lidt derfor, at jeg har skåret ned på årets udfordringer og siger nej til en masse forlagshenvendelser. Så nu er der dømt 100% “Jeg læser KUN hvad jeg har lyst til”, og så må vi se om ikke vi kan lokke min indre bogorm frem igen lidt efter lidt. =)

    1. Jeg kan også godt mærke, at jeg ligesom har nået grænsen for, hvor mange anmeldereksemplarer jeg skal have på et år .. Jeg vil ikke have flere end jeg fik i 2013, for det var sådan lige ved at være for meget .. Man føler sig jo forpligtet til at læse dem når nu man har sagt ja, og det ligger da helt sikkert pres på en.

  4. Simone

    Jeg er virkelig også lystlæser. Det fungerer simpelthen ikke for mig, hvis jeg er tvunget til at læse én bestemt bog. Så skal det i hvert fald være fordi, den er virkelig god. Jeg er derfor for det meste også igang med en del bøger af gangen, så jeg kan skifte lidt efter humør. Mht. anmeldereksemplarer så synes jeg, jeg er god til ikke at få dårlig samvittighed. Jeg ved, jeg kommer til at læse dem på et tidspunkt, men jeg vil ikke læse en af dem på et tidspunkt, hvor jeg ikke har lyst til den. Det synes jeg nemlig heller ikke er retfærdigt over for forfatteren/forlaget – det kommer jo uden tvivl til at påvirke min anmeldelse.

    Forresten er det et virkelig godt indlæg🙂

    1. Jeg ved jo også, at jeg synes mindre om en bog hvis jeg skal kæmpe mig igennem den – og hvis jeg ikke har lyst til at læse den, så skal jeg jo netop tit kæmpe .. Jeg får ind imellem dårlig samvittighed, men jeg synes jeg er ret god til at ignorere det, haha😛
      Og tak, det var noget jeg har spekuleret over længe, det med at være lystlæser😛

  5. Er altid lystlæser – Men derfor kan jeg sagtens have system i læsningen samtidig. Sidste år satte jeg mig fx for at prøve at få gjort op med nogle af alle de ulæste bøger jeg har, men især også alle de serier, hvor jeg mangler en del eller to, for at have læst dem færdig/up-to-date. Og det fungerede fint for mig, så at have den der “i denne måned er det fantasy” og så samtidig sige “Hvad har jeg af ulæste seriedele/bøger jeg vildt gerne vil læse”. Så samlede jeg en bunke ud fra de krav, og fandt den jeg følte for. Og så var det alligevel lystlæsning, men pleasede også min indre kontrolfreak og ordensnørd.😛

    1. Jeg kan godt se hvad du mener😛 lavede lidt samme aftale med mig selv tilbage i september, fordi jeg havde så mange serier hvor jeg kun manglede den sidste bog, så jeg bestemte mig for at læse en god del af de bøger i løbet af efteråret, og det gik faktisk ret godt😀

  6. Jeg vil også kalde mig selv for lystlæser. Kan dog godt lide at udfordre mig selv en gang imellem, bl.a. ved at deltage i en bogudfordring. Men er altid overskuelige udfordringer, som kan klares ved én bog om måneden inden for et særligt emne, for eksempel. Duer ikke til at have en stram læse-plan. Så mister jeg, ligesom dig, lysten til at læse🙂

  7. Dejligt indlæg. Jeg er også klart selv en lystlæser hvilket er grunden til at jeg ikke giver mig selv bogudfordringer, Jeg læser jo ikke for at opnå noget specielt, men derimod for at få en god oplevelse med den bog jeg nu engang læser. Og så gør det ikke noget at jeg altid hænger fast i det sammen fantasy og aldrig rigtigt kommer for langt uden for den zone for det er nu der jeg føler mig bedst tilpas.

    1. Sådan har jeg det også .. Læser jo egentlig kun fantasy og paranormal i en eller anden form, og jeg elsker det😀 Bliver aldrig træt af det eller for gammel til det.

  8. Kamilla

    Jeg er bare sådan en total outsider O.O Jeg har lavet en bogliste som jeg skal have læst for i år… Selvfølgelig nogle jeg vil læse men også nogen andre genrer som klassikere selvom det er langtfra min paranormale yndlings bøger..😛 jeg syntes selv jeg skal prøve lidt af hvert for at kende de forskellelige genrer meget bedre. Så jeg har den her liste hvor jeg kan tjekke op på hvor langt jeg er. Jeg tvinger mig ikke til at læse…. Jeg elsker det! Derfor er det ikke en udfordring for mig at læse 70 bøger i år… (Er 13)

    1. Jeg elsker at læse folks lister over bøger de skal læse, men jeg duer altså ikke til at planlægge det, haha :p sad lige nu bare og ventede på, at der skulle komme en som godt kunne planlægge forud, kunne da ikke forstå der ikke fandtes nogen xD

Skriv et svar

