Anmeldelse: Confessions #1: Confessions of an Angry Girl

2. I make people furious regularly. Want an example? I kissed Jamie Forta, a badass guy who might be dating a cheerleader. She is now enraged and out for blood. Mine.

3. High School might as well be Mars. My best friend has been replaced by an alien, and i see red all the time. (Mars  is red and “seeing red” means being angry. get it?)

Here are some other vocab words that describe my life: Inadequate, Insufferable, Intolerable.

(Don’t know what they mean? Look them up yourself.)

(Sorry. That was rude.)

———————————————–

Den her contemporary var anderledes end rigtig meget af det contemporary jeg før har læst. Jeg kan godt lide, når mit contemporary er sådan lidt sødt og fluffy, som en cupcake eller sådan noget. Den her bog var anderledes. Den er mere mørk, mere dyster. Rose har mistet sin far i krigen i Irak, og hun kæmper en desperat kamp for at håndtere alle de følelser hun har – også dem hun ikke ved hun har.

Ja, Rose er en sur, pisseirriterende og rimelig belastende person. Men fordi bogen er skrevet fra hendes synspunkt, forstår man rent faktisk hvad hun tænker og føler. Hun er så kompleks og arret på sjælen, men samtidig er hun virkelig god og venlig og kærlig. Hun er en teenager i midten af en stor, forvirrende følelsesmæssig krise, og hendes liv går op og ned fra dag til dag. Jeg følte virkelig, at jeg gennem bogen kom til at lære Rise virkelig godt at kende, hun føltes nærmest som en søster for mig. Jeg tror også de fleste kan genkende de følelser og problemer hun kæmper med, blandt andet at miste sin Far, finde ud af hvem hun er, hvad hun står for og hvad hun virkelig vil. Og hvem man kan stole på. Og få styr på det der kærlighed.

Nogen gange når en bog er fyldt med følelsesmæssige kampe, så sker der ikke frygtelig meget sådan handlingsmæssigt. Det går nemt hen og bliver en masse ævlende tanker i hovedet på hovedpersonen, uden at der rent faktisk sker noget i forhold til historien. Sådan var det ikke her, bogen havde en perfekt balancegang mellem Rose’s tankestrømme og egentlig handling. Og begge dele stemte også godt overens. Altså på den måde, at Rose ikke spekulerer over noget, hvorefter der sker noget helt andet. Det hang sammen , er vist det jeg prøver at sige.

Der er også en del romantik i den her historie, men for en gangs skyld er der ingen tilfælde af åh-du-er-mit-livs-kærlighed efter at de har set hinanden i øjnene én gang. Den her historie handler heller ikke kun om at få gaflet fyren, men der er lidt romantik indblandet, og det var skide god romantik. Følelser der langsomt udvikler sig, akavede samtaler og situationer, og også en masse af “hvad mente han med det? mente han det jeg tror han mente?”. Elskede det! Og fyren er også ret sød! Der er også masser af venindedrama og mobning – for eksempel bliver Rose udsat for nogle rigtig ondskabsfulde ting, og jeg følte virkelig med hende!

CONFESSIONS OF AN ANGRY GIRL var meget bedre end jeg havde forventet. Den rørte mig meget, og jeg kunne faktisk lide alting ved den, men den manglede ligesom et eller andet for at nå de magiske fem stjerner. Men den var go’!

2 meninger om “Anmeldelse: Confessions #1: Confessions of an Angry Girl

1. Ih, denne her bog kiggede jeg faktisk på forleden. Nu må den helt klart på min to-do liste til jeg engang har to torsdage i en uge, og har tid til alle de bøger.😛