Fem ting jeg godt kan lide i bøger

De fleste ad jer derude kender det sikkert – der er bare visse ting i bøger som tiltaler jer. I går kom jeg til at sidde og tænke lidt over det, fordi jeg faktisk bandede lidt indvendig over de virkelig lange kapitler i Urværks-Prinsen, som jeg genlæser lige nu. Det er jo ikke fordi jeg ikke kan eller vil læse bøger som ikke har nogle af de tin som jeg godt kan lide, for ind imellem bliver man bare positivt overrasket. Meeen, når man opdager, at bogen har noget af det man godt kan lide, så bliver man jo lige en tand mere interesseret.

Listen her er ikke i nogen bestemt order, bare fem ting jeg godt kan lide i bøger i en hel tilfældig rækkefølge.

  • Korte Kapitler. Jeg må indrømme, at jeg har det rigtig svært med laaaaange kapitler. Jeg ved egentlig ikke rigtig hvorfor, for jeg er ikke en af de der mennesker der bare SKAL læse kapitlet færdig før de kan ligge bogen fra sig. Jeg kan sagtens stoppe midt i et kapitel eller midt på en side. Hvis jeg er for træt skal jeg alligevel læse halvdelen af kapitlet igen dagen efter, fordi jeg ikke kan huske hvad der skete xD Jeg tror, at de korte kapitler giver en følelse af at komme fremad med historien, og giver en slags pause inden man fortsætter med historien. Jeg bliver næsten helt forpustet, hvis jeg læser et 25-siders kapitel uden pauser.
  • Humor. Jeg elsker, når personer i bøger har humor. Nu er humor jo meget forskelligt fra person til person, men jeg kan godt lide når de venskabeligt driller hinanden med nogle sarkastiske bemærkninger, eller når en af personerne bruger vittigheder og sarkasme på en sjov måde. Lidt alá Will Herondale, selvom han virkelig er en skovl (undskyld, Will Herondale-fans), eller noget mere nedtonet som Sookie Stackhouse.
  • Pæne Kjoler. Nærmere bestemt, når historien foregår på en tid, hvor kvinderne havde de der laaange, flotte victorianske/historiske kjoler på. Jeg elsker det! Går lidt i disney-prinsesse-mode, og vil bare have mere. Og næsten lige så godt er, når de får sat hår og så videre af deres kammerpige/tjenestepiger. Jeg ved ikke helt hvad det er jeg har med det, måske drømmer jeg i virkeligheden om at blive prinsesse xD Nogle bøger der indeholder et hint af det er for eksempel Shadow and Bone eller Luxe-serien. Og Throne of Glass egentlig også.
  • Alt snigmorder-esque. Gift, snigmordere, knive, hvordan man slår folk ihjel uden andre opdager det, hemmelige missioner, gemte våben i kjoleærmer. Den slags ting. Jeg ELSKER det! Har måske en lidt morbid side .. Hvad ved jeg, men jeg synes skisme snigmordere er spændende og fascinerende! Nogle af mine All-time yndlingsbøger, der handler om netop snigmordere, er Grave Mercy og Dark Triumph, men også Throne of Glass og Poison Study var fyldt med masser af snigmorder-esque ting, som jeg elskede.
  • Mysterier. Altså den slags mysterier, hvor man får små spor hele tiden, og aldrig heeelt ved, hvordan det hele egentlig hænger sammen. True Blood for eksempel, hvor det handler lidt om hvem der har gjort hvad, eller dystopiske bøger hvor man ikke helt ved, hvad alt det der sker egentlig handler om – Slettet af Teri Terry for eksempel, eller en anden af mine favoritter, Night Huntress-serien, som også er meget fang-forbryderen men med et hint af fantasy og paranormal – og romantik!

Hvad kan i godt lide i bøger?

 

6 meninger om “Fem ting jeg godt kan lide i bøger

  1. Jeg er helt med på korte kapitler. Jeg ér typen som skal læse kapitlet færdigt, og det er af og til ret hårdt, hvis kapitlerne er for lange. Derudover vil jeg give dig ret i, at det giver en følelse af fremgang.

    Derudover gør det mig glad, hvis der ikke trægt mellem linjerne og bogstaverne. Jeg har det så svært med pocketbøger, fordi de nærmest tager pusten fra mig inden jeg går i gang med at læse den lille, kompakte tekst. Åh…

    1. Uh, er helt enig i det med pocketbøgerne .. Altså, man skal jo koncentrere sig om at blive på den rigtige linie samtidig med at man læser? Og så kan man ikke koncentrere sig om at læse .. Og så bliver det ti gange værre i de bøger, hvor de så også liiige skal presse så meget tekst ind på siderne som muligt, så der nærmest ikke er nogen margen.. Argh! xD

  2. Jeg foretrækker mellem-kapitler. Jeg hader korte kapitler og jeg hader lange kapitler.

    Humor og det lidt morbide er jeg helt klart med på. Layoutmæssigt elsker jeg når der er kælet for detaljerne. Fx med flotte mønstre ved kapiteltallene eller når siderne er farvede etc.

    1. Jeg elsker også når de gør et eller andet, for eksempel laver fine snørklede kapiteloverskrifter eller sådan noget .. Synes det giver så god en stemning! Og bogen føles mere eksklusiv på en eller anden måde ..

  3. Jeg foretrækker ligesom Katja mellemkapitler. Læste en bog i år, hvor kapitlerne konsekvent fyldte mellem en halv og tre sider – det er simpelthen totalt meget for åndssvagt og gør mig vildt irriteret.
    Men mest holder jeg nok af bøger, der ikke holder sig til enten-eller. Stephen King er f.eks. god til at variere i den samme bog – et på tyve, så et på 9, så et på 17, så et på 1 side – det får det til at virke mere som om, at han skriver det indhold der nu engang skal være, og ikke f.eks. fylder kapitler ud, fordi nu har han bestemt, at formatet skal hedde kapitler på 20 sider, og de korte kapitler får enormt meget pondus, fordi de virker vigtigere når de er sjældne.

    1. Det synes jeg egentlig også for det meste er okay .. Altså, så længe der er nogle korte kapitler ind imellem. Og nej, jeg er egentlig heller ikke fan af HELT korte kapitler, men jeg vil hellere have det end tusind sider lange kapitler😛

Skriv et svar

