Anmeldelse: Wardstone Chronicles #13: The Spook’s Revenge

17612517pink 3 stjerner



  • Titel: The Spook’s Revenge
  • Serie: Wardstone Chronicles #13
  • Forfatter: Joseph Delaney
  • Antal sider: 300
  • Udgivelse: 2013
  • Sprog: Engelsk
  • Forlag: Bodley Head
  • ISBN: 978-0-370-33204-8
  • Læst: 28/12 til 31/12

“A great battle awaits us, the odds against us is overwhelming, and the price of defeat is terrible. All my life has led up to this point.”

Halloween is approaching. The supporters of the Fiend are gathering.

And just when Tom Ward and his allies need to stand together, they are fatally divided by the terrible choices they must make.

Tom is tasked with completing a ritual so barbaric it makes him question his own humanity. Alice plans to enact a spell so dangerous it could turn her to the dark for good. And the Spook is about to discover just how many secrets his apprentice has been keeping from him for all these years …

Time has run out. The Fiend is rising. Can Tom complete the task for which he was born?

—————————————–

Dette er den 13. og sidste bog i Wardstone Chronicles-serien. En serie, som jeg har fulgt siden jeg tilfældigvis lånte den første bog med hjem fra biblioteket for små seks år siden. Det er også en serie, som jeg har været vild med, også selvom især de seneste bøger i serien har været af dalende kvalitet i forhold til de første bøger.

Altså, THE SPOOKS REVENGE var god. Det var den. Hele serien har ledt frem til det, der sker i den her bog – og det var spændende! Meget af serien har været ret forudsigelig, men der sker ting og sager som jeg overhovedet ikke i min vildeste fantasi havde forestillet mig. Profetien kan læses på så mange måder, og jeg havde SLET ikke set de store plottwists komme. Det var rart at blive overrasket, men det var også rart at se, at plottet involverer flere ting som blev nævnt i de tidligere bøger. For eksempel The Doomdryte.

Jeg var også virkelig imponeret over måden personerne udvikler sig på. Både Tom, Heksejægeren og Alice gennemgår så meget og udvikler sig efterhånden som bogen skrider frem, og man kan mærke, hvordan det der sker påvirker dem og deres personlighed. Især Alice, som kom helt bag på mig. Fantastisk!

Joseph Delaney har i flere interviews sagt, at han ikke havde noget klart plot for hver bog eller serien i det hele taget. Han satte sig bare ned og skrev, og så kom historien efterhånden flydende til ham. Det kan man godt mærke, men ikke på den positive måde. Bogen føltes meget forvirrende, og meget af det der skete føltes ikke rigtig som om det havde noget som helst med noget som helst at gøre. Lidt som om nogen havde lagt et puslespil i blinde. Rodet. Jo, bogen afslutter serien rigtig godt, men det var midten, det plot der ledte op til slutningen, som var rodet.

Apropos slutningen, så var den god. Slet ikke hvad jeg havde forventet, og meget bedre end jeg havde forestillet mig. Normalt bliver jeg muggen, hvis hele historien ikke afsluttes ordentlig, og jeg kan lige så godt sige det som det er: den her bog afslutter serien skide godt, men samtidig leder den også op til opbyggelsen af et helt nyt plot, som tager sin begyndelse i en ny serie, som Joseph Delaney arbejder på. Også omhandlende Tom og Herredet. I det her tilfælde synes jeg det fungerede fantastisk godt. Serien blev afsluttet, men samtidig blev man ledt videre ind i en ny serie med et rigtig spændende præmis.

Så alt ialt: God afslutning på serien, men man kunne godt mærke, at forfatteren skrev lidt med hovedet under armen. Serien ledte også videre til den næste serie fra Delaney, og det fungerede skide godt. Og jeg var virkelig overrasket over nogle af plottwists’ene. Jeg glæder mig til at læse mere fra Delaney, for jeg elsker det univers han har skabt i The Wardstone Chronicles.

Skriv et svar

