Anmeldelse: Hundred Oaks #3: Things I can’t forget

• Serie: Hundred Oaks #3
  • Forfatter: Miranda Kineally
  • Antal sider: 308
  • Forlag: Sourcebooks
  • ISBN: 978-1-4022-7190-8
  • Læst: 11/10 til 12/10

Some rules were meant to be broken. Kate has always been the good girl. Too good, according to some people at school – allthough they have no idea the guilty secret she carries. But this summer, everything is different.

This summer, she is a counselor at Cumberland Creek summer camp, and she wants to put the past behind her. This summer Matt is back as a counselor too. He’s the first guy she ever kissed, and he’s gone from a geeky songwriter who loved The Hardy Boys to a buff lifeguard who loves to flirt … with her.

Kate used to think the world was black and white, right and wrong. Turns out, life isn’t that easy.

—————————————————–

Puuha jeg havde det svært med den her bog. Miranda Kineally er hammergod til at skrive romantik, men hun er også god til at give bogen lidt mere indhold end bare romantikken. Hun skildrer teenageliv og teenageproblemer på alle tiders måde. Hun valgte så bare, at lade den her bog handle helt vildt meget om religion, Gud og rigtigt og forkert. Hvilket jo lyder okay, men det fungerede ikke for mig.

Og når det ikke gjorde det, så har det rigtig meget med vores hovedperson at gøre. Magen til dum, naiv, åndssvag og dobbeltmoralsk person skal man godt nok lede længe efter. Kate er så dybt religiøs, at hun ikke mener det er okay at sove i samme rum som andre fyre. Og at hjælpe hendes veninde med at få en abort, så hendes liv ikke bliver totalt smadret er åbenbart også så stor en synd, at hun ikke kan tilgive sig selv, og bruger mindst en halv side hvert kapitel på at hade sig selv for det. Og nårh ja, hvis kirken siger noget, så er det 100% sandt. Og hun kan i øvrigt slet ikke tilgive sin veninde for at forelske sig og have sex før ægteskabet, selvom hun selv har super travlt med lige præcis at forelske sig i Matt. Og putter halvnøgen sammen med ham. For det er jo åbenbart ikke nær så forkert som når alle andre gør det.

Altså, idéen bag bogen er da meget god. Pige forsøger at finde ud af, hvad der er rigtigt og forkert, lærer at alt hvad kirken siger måske ikke er helt sandt, og lærer at tage sine egne vurderinger af, hvornår regler kan brydes med god samvittighed. Der er en hel del god coming-of-age-vibe i den her bog, som faktisk fungerede ganske godt. Jeg kunne også rigtig godt lide idéen med, at Kate ligesom lærer at være venner med mennesker, som måske ikke har helt det samme verdenssyn som hende – at hun lærer at leve med andre mennesker på en måde.

Jeg var da også godt underholdt gennem dele af bogen – de dele hvor Kate lægger lidt låg på sine religiøse tanker vel at mærke. Settingen for bogener virkelig god, hyggelig og sommerferie-agtig. Camp ude midt i skoven, hvor man laver mad over bål og bader i søen og laver andre sjove, hyggelige og camp-ferie-ting. Vildt hyggeligt! Samtidig var forholdet mellem personerne i bogen spændende og interessant. Man følger dem møde hinanden, forme venskaber – eller det modsatte, og dynamikken imellem dem føltes meget virkelig og var virkelig spændende.

Jeg var rimelig splittet i forhold til den her bog. Jeg kunne godt lide visse dele og aspekter af den, men den vildt religiøse hovedperson, hvis tanker og logik overhovedet ikke gav mening for mig gjorde bogen svær for mig at komme igennem. Jeg brugte det meste af bogen på at være sur på Kate og ønske, at hun for helvede snart ville tage sig sammen. Jeg krydser fingre for, at den næste bog Miranda Kineally skriver ikke bliver iblandet helt så meget religion.