Anmeldelse: Slettet #2: Splittet

18458608

pink 4 stjerner




  • Titel: Splittet
  • Serie: Slettet #2
  • Forfatter: Teri Terry
  • Antal sider: 299
  • Udgivelse: 2013
  • Originaltitel: Fractured
  • Forlag: Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck
  • ISBN: 978-87-17-04346-6
  • Læst: 2/10 til 6/10

Kyla burde slet ikke kunne huske noget fra før hun blev slettet, men flere og flere skræmmende minder dukker op, og hun begynder at tvivle på, hvem hun virkelig er.

han hun været med i en oprørsbevægelse? Har hun deltaget i en angreb mod Lorderne, som overvåger befolkningen og holder landet i et jerngreb? Eller er hun en ganske anden?

Kyla føler, hun lever i en verden af løgne og hemmeligheder, og der er ingen, hun tør stole på. Slet ikke systemet, som hævder at hendes bedste ven Ben er død. Men er han nu også det?

Da Kyla konfronteres med en tiltrækkende og farlig skikkelse fra sin fortid, hvirvles hun ind i voldsomme begivenheder, som tvinger hende til at beslutte sig for, hvem hun vil være.

—————————————————————————–

Jeg har vundet denne bog hos en konkurrence på Michelles blog, men meninger og holdninger er mine egne.

Jeg var ret begejstret for SLETTET da jeg læste den i foråret, og jeg var ret spændt på, hvordan SPLITTET ville fortsætte historien. SPLITTET viste sig at være bedre på nogle punkter, men halte lidt på andre.

I SPLITTET følger vi stadig Kyla. Hun har det svært med de ting, der skete i SLETTET, og efterhånden som historien skrider frem bliver det hele mere og mere kompliceret for Kyla. Jeg elskede at følge Kylas tanker og følge hendes kamp for at finde ud af hvem hun egentlig er, hvem hun gerne vil være, og hvad hun står for. Jeg følte med Kyla hele vejen, og jeg kunne forstå hende og sætte mig ind i hendes følelser.

Jeg kunne også virkelig godt lide spændingen igennem bogen. Kyla er fanget i et spil hun ikke selv har helt styr på, hun kan ikke stole på nogen eller noget af det de siger, og jeg havde hele tiden den her lidt skræmmende følelse af at være jaget og ikke kunne stole på nogen eller noget, og det var super fedt! Spændingen bygger sig langsomt op bogen igennem, og ingenting er som det ser ud til at være – eller som man tror det er.

Jeg savnede dog noget opbygning af universet. Man får lidt mere i SPLITTET, men jeg synes stadig ikke rigtig jeg har et klart billede af, hvordan det her samfund egentlig hænger sammen. Hvorfor gør folk ikke bare oprør? Jeg kan ikke lige umiddelbart se hvad der skulle forhindre dem i det, eftersom Lorderne jo bare er helt almindelige mennesker i uniform.

Jeg var også lidt træt af Kyla på et punkt. Hun møder X, som sætter gang i minder fra hendes fortid – som det jo ikke er meningen hun skal huske. Og hun labber alt hvad han siger i sig, selvom det han siger og måden han opfører sig på lugter langt væk af jeg-er-ligeglad-med-dig-men-jeg-skal-bruge-dig. Jeg fatter for min død ikke at hun inder sig i det?

Alt ialt var jeg ret begejstret for SPLITTET, men jeg kunne godt have tænkt mig noget mere world building. Jeg synes heller ikke rigtig man får svar på så meget, og jeg savnede afklaring på visse ting. Bogen var dog super spændende, og Kyla var igen en fornøjelse at følge. Jeg glæder mig super meget til at se, hvordan den her serie slutter, for jeg synes den har rigtig meget potentiale til en fantastisk slutning.

Skriv et svar

