Anmeldelse: Lola Midt i Verden #2: Lola & Kalejdoskopet

18403438pink 2 sjerner




  • Titel: Lola & Kalejdoskopet
  • Serie: Lola Midt i Verden #2
  • Forfatter:  Janne Hejgaard
  • Antal sider: 281
  • Udgivet: 2012
  • Forlag: Forlaget Klim
  • ISBN: 978-87-7129-013-4
  • Læst: 13/9 til 15/9

“Få skridt inde i haven standsede hun. Her var fuldstændig stille. Underligt, som om mørket opsugede alle lyde. Havde hun været i Afrika, var hun blevet bange nu. Dér blev kun så stille, når noget farligt var i nærheden, en leopard på spring. Var her noget andet, som var farligt? Hun stod helt stille og lyttede med blikket rettet ind i mørket foran sig. Ingenting. Kun suset i ørerne fra hendes eget hjerteslag …”

Lolas liv er fyldt med bekymringer. Hendes lillebror er meget syg, hun bliver chikaneret af sine klassekammerater, og så er der balladen med mobilen og pengene. Og hvad med det, der blev ødelagt nytårsaften? Alt for mange tunge hemmeligheder, og hun har ikke nogen at dele dem med. Ikke før hun finder dragehytten og den mystiske kvinder, som giver hende lov til at bruge det hellige kalejdoskop – og som lytter til hende.

“Gangsta Gals” har fået Camilla som medlem, og hun har gang i et hævntogt, som er mere ødelæggende end hun regner med. Maria har også planer, hemmelige planer, som Lola slet ikke ville bryde sig om, hvis hun kendte til dem. Dt værste er, når det går ud over en, man elsker …

Heldigvis er Vik stadig Lolas ven, og han opdager den “trylleformular”, som Lola kan bruge til at få løst alle sine problemer. Det handler om at danse …

———————————————————

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget og forfatteren, men meninger og holdninger er mine egne.

LOLA OG KALEJDOSKOPET var ikke nær så god som sin forgænger, men lad os starte med det positive:

  1. Jeg kan virkelig godt lide Lola. Hun er helt nede på jorden og har en virkelig god, rar personlighed, så man ikke kan undgå at holde af hende. Hun er gennemgående en god person, men hun begår også fejl og gør dumme ting uden at tænke sig om. Det gør hende bare at man holder endnu mere af hende, og hun bliver bare dét mere virkelig. For eksempel var det med mobiltelefonen og pengene en virkelig god problematik, og noget som jeg tror rigtig mange kan relatere til.
  2. Vik er også stadig en rigtig god person. Han er anderledes, men hans anderledeshed er kær og bliver forklaret rigtig godt, så man ender med at forstå ham og holde af ham.
  3. Jeg kan vældig godt lide den måde, Plottet er vævet sammen på. Alting har på en eller anden måde noget med hinanden at gøre, men hvad? Hele vejen gennem bogen kan man fornemme trådene flette sig sammen, og det synes jeg var super fedt.
  4. Sproget er også vældig godt. Det er nemt at læse og forholdsvis simpelt, men det blev ikke overfladisk eller manglede liv.

Der var flere grunde til at jeg ikke var helt så begejstret for den her bog som jeg var for den første:

  1. Det filosofiske aspekt. Det er lidt som som at mystikken i den her bog har måttet vige for noget mere spirituelt og filosofisk, og der synes jeg bogen tabte rigtig meget. Hvis jeg havde læst den her bog da jeg var 15, ville jeg ikke have fattet en meter af det. Det optog alt for meget plads og var generelt forvirrende – man skulle holde tungen lige i munden for at følge med.
  2. Vik og det her med metaforer var også lidt noget mystisk noget. Idéen er da meget god, men det blev alt for kompliceret og tungt i forhold til et ellers let og friskt plot og hovedperson. Ligesom med det filosofiske aspekt ville jeg ikke have forstået noget af det hvis jeg havde læst den da jeg var yngre.
  3. Camilla. Da jeg var færdig med første bog i serien følte jeg at Camilla havde potentiale til at blive en spændende karakter at følge. Men hun blev bare rigtig meget for meget i den her bog. Hvis hendes tankegang i første bog var sær, så er det ingenting sammenlignet med den her bog. Hvordan kan man overhovedet tænke sådan? Og opføre sig sådan? Og jeg stod da helt af da hun brugte sin killing, som hun hævder at elske, til at skade sig selv, så den begyndte at pibe. Hvad er det for noget at gøre?

Generelt var bogen faktisk ret god. Jeg var underholdt, og der var mange gode punkter og scener, men der var også en del ting som jeg ikke var knap så begejstret for. Jeg glæder mig dog rigtig meget til at læse 3. bog, for den lyder til at have mere mystik, og jeg vil rigtig gerne vide hvad der sker med Lola og alle de andre.

Skriv et svar

