Anmeldelse: Lola Midt i Verden #1: Lola og Retfærdighedens Bog

• Forfatter: Janne Hejgaard
  • Antal sider: 250
  • Udgivet: 2011
  • Forlag: Forlaget Klim
  • ISBN: 9788779558410
  • Læst: 12/9 til 13/9

“I det samme var det, som om bogen vred sig i hendes hænder. Hun slap den og røg op at stå i én bevægelse- Hvad var det? Hun stirrede på bogen, der nu lå på gulvet. Den rørte sig ikke. “Den rørte sig ikke” gentog Lola hånligt for sig selv. Nu rablede det fro hende. Som om en gammel bog kunne være levende. Men det havde altså føltes nøjagtigt, som om den bevægede sig …”

Lola er lige vendt tilbage til Danmark efter syv år i Afrika. Hun er ved at indrette sit nyt værelse,da hun finder en mystisk bog. Hun viser den til sin nye klassekammerat, Vik, og de to går i gang med at oversætte dens afrikanske tekst. Bogen er en trolddomsbog, mener de, og for at finde ud af, om det er rigtigt, beslutter de at afprøve en af trylleformularerne.

Det skulle de aldrig have gjort. Eller skulle de? Lola er bange og fuld af tvivl, og hun får det ikke bedre, når hun husker på den ulykke, der skete med en af hendes venner mens hun boede i Afrika, Var det også hendes skyld? Ligesom alt det med Camilla og Soffi …

—————————————————————

Dette er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget, men meninger og holdninger er mine egne.

Lola har boet det meste af sit liv i Afrika, men da hendes forældre får nyt job i Danmark, må hun flytte med dem tilbage til det kolde nord. Her skal hun jonglere med en helt anden måde at leve på, hvor mennesker er helt anderledes overfor hinanden end det hun er vant til. Og midt i det hele dukker der en mystisk, uhyggelig bog op.

LOLA OG RETFÆRDIGHEDENS BOG var en god, spændende bog, som jeg nød at læse. Jeg var godt underholdt, og jeg elskede kombinationen og spillet mellem afrikansk mystik og teenageproblemer.

Jeg synes det afrikanske aspekt af bogen var vældig godt. Man blev ikke en overflod af informationer, men nok til at det virkede virkelig, levende og troværdigt. Det føltes også godt researchet, som om forfatteren virkelig har sat sig ind i tingene. Jeg var fascineret af mytologien og den afrikanske måde at leve på, og hvordan den var meget anderledes fra den danske levevis.

Hele mystikken omkring den afrikanske trolddomsbog var virkelig spændende. Jeg elskede måden det hele blev mere og mere mystisk på, samtidig med at man også fik svar hen ad vejen. Hvor kommer bogen fra? Hvad kan den? Hvem skrev den? Hvad står der egentlig i den? Det var mystisk, uhyggeligt og fantastisk.

Lola var en ret god hovedperson. Hun har nogle rigtig gode sider, men hun har også dårlige. Hun er ikke perfekt, men hun er virkelig. Hun begår fejl, men hun gør også rigtig mange gode ting, og hun har en virkelig god måde at tænke på. Hun er lidt en blanding af Harry og Hermione følte jeg. Vik var også ret interessant, anderledes end nogen person jeg før har læst om – men han var sød, og nørdet på en virkelig nice måde.

Det eneste der egentlig trak bogen ned for mig var Camilla. Det kan godt være, at hun har det forfærdeligt, og at hendes historie ligesom skal give et lidt mere mørkt, realistisk præg. Og hendes historie var da også relaistisk, men jeg følte den var for meget. Den passede bare ikke rigtig ind  det ellers spændende og mystiske. Det lette, spændende og uhyggelige vs det seriøse, hårde virkelighedsagtige. Det duede ikke helt for mig. Jeg kunne egentlig godt lide den del af bogen, jeg synes Camilla var en meget kompleks person – men den passede bare ikke helt sammen med resten.

Men som sagt nød jeg bogen, den var spændende, sjov og anderledes, og jeg elskede den mystik, som bogen indeholdt.