The Mortal Instruments – the movie og hvad jeg syntes om den

Okay så den her film har fået lidt blandede anmeldelser. Jeg var da også selv riiimelig skeptisk da jeg skulle ind og se den. For helt ærlig, mange bogfilmatiseringer er bare ikke specielt gode. Enten laver de helt om på plottet eller får portrætteret visse personer eller scener helt forkert. For eksempel er jeg ret træt af, at man i Harry Potter-filmene valgte at ligge Vindelhuset ude midt i en smattet sump-kornmark-ting. SLET ikke som jeg havde forestilliet mig det – og hvor var haven? Hmpf. Me no like.

Så det var altså med lidt forbehold at jeg tog ind og så THE MORTAL INSTRUMENTS., men jeg endte med at blive positivt overrasket.

hr_the_mortal_instruments3a_city_of_bones_3

Jeg syntes filmen var god. Ikke Hunger Games/Hobbitten/Star Wars-god, men skulle jeg give den stjerner ville jeg give den fire ud af fem. Jeg syntes stemningen i filmen var lidt mere dunkel og dyster end bogen var for mig, men jeg elskede det i filmen. Filmen fulgte egentlig også bogens handling meget godt, især i den første halvdel, hvor der så i den anden halvdel var lavet lidt mere om på handlingen.

Normalt hader jeg når de laver om i handlingen fra bog til film, men jeg kunne egentlig vædlig godt lide de ændringer de havde lavet i denne her. Jeg synes de fungerede langt hen ad vejen, og det passede godt til en filmversion af bogen.  Der var noget med den der portal som jeg syntes var vildt mærkeligt og slet ikke duede, det der med at man kan tage “stykker” af den ud? Hvad? Det var vildt underligt. Men ellers var jeg tilfreds med ændringerne.

Skuespillerne var egentlig mit største problem. Hvem var den knold der bestemte, at Valentine skulle ligne en afdanket pirat? Han var ikke spor skræmmende, bare dum at se på – jeg kunne slet ikke tage ham seriøst. Derudover var jeg også lidt træt af Isabelle. Hun så SÅ meget ældre ud og ikke nær så løn som jeg synes bogen portrætterer hende. Jeg synes også at Clary var lidt for dukkefjæs-agtig, og jeg manglede lidt mere kick-ass i hende. Jeg syntes hun var lidt for sød, både i udseende og måden hun talte på. Jeg var heller ikke begejstret for Jace til at starte på, primært fordi jeg synes han så maksimalt træls ud på billederne fra filmen, men han viste sig at være helt fantastisk i rollen. Jeg elskede Simon, han var helt fantastisk!

City-of-Bones-movie-Stills-mortal-instruments-34715695-1600-1066

Der var virkelig mange gode scener i filmen syntes jeg. For eksempel Scenen mellem Jace og Clary – i ved helt sikkert hvilken en jeg mener, og scenen med dæmonerne i begyndelsen, hvor Clarys mor forsvinder. Fantastiske dæmoner de har fået kreeret, jeg elskede at de var maks klamme, ulækre og uhyggelige.

Alt ialt var jeg som sagt begejstret for filmen, og selvom der var et par ting jeg ikke var helt tilfreds med, så var det overall en virkelig god film, og jeg var godt underholdt hele vejen igennem.

7 meninger om “The Mortal Instruments – the movie og hvad jeg syntes om den

  1. Vidste bare du ville synes om den,men ja jeg var osse selv meget meget skeptisk da jeg skulle ind og se den og ja selv efter jeg havde set den skulle den lige tygges igennem oppe i hovedet,men elsker altså den film, men jeg må indrømme min største skuffelse var Valentine,ik at jeg hader Jonathan Rhys Meyers,elsker ham virkelig som skuespiller men ja han lignede jo slet ik Valentine,hans kostume altså, og mørkt hår???? nej jeg skulle slet ik forholde mig til det hår som jo kærtegner Valentine fordi det netop er så lyst..

    Jace synes jeg os virkede som en drengerøv,alså skuespilleren men blev positivt overasket og nu kan jeg ik se andre i den rolle hehe,han er virkelig god

    og ja Simon,det er da nok den mest perfekte skuespiller de har fundet til den rolle,det er jo bare Simon man virkelig ser,det er virkelig godt gået at de har fundet ham..

    og sjovt du nævner Isabelle,jeg kom til at tænke i starten hvem f….. er det og først lidt længere inde i filmen sagde det arrrh hende, så jo hun ligner heller ik det billede jeg havde af hende..

    men min ynglings scene er den med vampyrene og kampen,den synes jeg var nice,trods jeg blev skuffet over Simon ik blev forvandlet til en mus😛

  2. Hvor er det dog godt, du kunne lide den! Jeg havde det selv meget blandet med den, men synes et eller andet sted, den blev bedre end bogen🙂

    Og jeg må give dig ret mht. Valentine. Det var slet ikke den type, jeg havde forestillet ham som.

  3. Hvor dejligt, at du blev så positivt overrasket over den.

    Jeg var selv ret skuffet og synes scenen mellem Clary og Jace var så cheesy med den høje musik – det blev lidt for teenage-nuttet til mig (men min to yngre søstre ELSKEDE den, så jeg er nok bare det forkerte publikum).

    Men Valentine og portalen var simpelthen de værste skuffelser! Og den spoiler, de havde fået smidt ind – dumt!!!

Skriv et svar

