Omt at have ALT for lidt tid til at læse + nyt studie

Som nogle af jer måske ved, har jeg de sidste tre semestre gået på et angangskursus til ingeniøruddannelserne. Og hvorfor nu det? Jamen jeg var jo sproglig student, så jeg blev nødt til at læse mit matematik og fysik op på det krævede niveau, så jeg kunne søge ind på drømmeuddanelsen: ICT engineering.

ICT-engineering er en slags computer-ingeniør, iblandet sådan noget som databaser og webdesign. Men hovedparten af studiet er programmering i blandt andet Java. Vi har også et fag, Lego Robot Lab, hvor vi skal prøve vores programmering i praksis på små legorobotter vi selv bygger.

Jeg har cirka 25 skemalagte timer om ugen, og oven i det har jeg i hvert fald 25 timers forberedelse i form a lektier, øvelser og generel læsen op på ting som man ikke lige forstod. Så jeg er altså gået fra et studie på cirka 20 timer om ugen inklusiv forberedelse, til et studie på 50 timer om ugen inklusiv forberedelse.

Vi er nu tre uger inde i studiet, og jeg har faktisk overhovedet ikke haft tid til at læse. Al min tid går med lektier og studiet generelt – og så lidt arbejde også. Så jeg har overhovedet ikke haft tid til at læse, og jeg har været i gang med den samme bog siden 1. september.

Det giver jo sig selv, at med 50 timers studie om ugen som minimum, så kan jeg simpelthen ikke holde den læsehastighed jeg har haft før i tiden. Jeg plejer jo at læse en bog på en dag eller to – måske tre, men puuha, det kan jeg simpelthen ikke nå efter jeg er startet på studiet.

Studiet kommer selvfølgelig før fornøjelseslæsning, så mængden af bøger jeg få læst bliver nok drastisk formindsket. Det betyder ikke, at bloggen står helt stille, for jeg kan jo ikke lade være med at læse når jeg har en halv time ledig, eller poste ting og sager såsom bøger jeg gerne vil læse eller cover-releases. Men mængden af indlæg bliver måske også varierende. Indtil nu har jeg jo siden bloggens start postet noget mere eller mindre hver dag, men fremover bliver det nok noget mindre. Jeg kan ikke lade være med at blogge, for jeg elsker det, så der kommer i hvert fald ikke til at gå en hel uge uden indlæg – så længe kan jeg ikke holde mig væk😉

Så summasumarum: Læsningen er blevet draslet noget ned, og mængden af indlæg fra mig bliver nok også varierende.

Jeg regner dog ikke med, at jeg bliver ved med at skulle bruge så meget tid på studiet. Lige nu er alting jo nyt (og svært!), men jeg kan allerede mærke at lektierne og læsningen i forbindelse med studiet bliver nemmere og nemmere at forstå. Jeg har også skruet lidt ned for mængden af arbejde, så jeg håber virkelig at kunne få tid til lidt mere fornøjelseslæsning i fremtiden. Men nu må vi se. Jeg håber i hvert fald at i hænger ved derude😉

4 meninger om “Omt at have ALT for lidt tid til at læse + nyt studie

  1. Åh ja. Studietiden ér altså hård, og kræver en del opmærksomhed. Selv for sådan en som jeg, der kun har 9 timer i ugen, er der alverdens forberedelse hele tiden. Og det sætter sine spor i læsningen – særligt efter en lang sommerferie med alverdens tid til bøger. Suk.

    Men det bliver bedre, når man finder sin rytme igen. Og indtil da, nyder man bare de få timer, man har til at læse meget mere. Og det er nu også rart🙂

    1. Du har helt ret, når jeg endelig har tid til at læse lidt, så sætter jeg bare SÅ meget pris på det😀 Og jeg tror da også, at det bliver lidt mindre hektisk og sådan, når jeg kommer lidt mere ind i det hele – alt er jo nyt lige nu…

  2. Irene

    Vi er to i samme båd. Jeg har slet ikke så mange timer som dig, men bare det at finde en ny rytme igen og begynde på nyt studie, det tager altså lidt på friskheden. Alt er nyt og man skal lige vænne sig til det.🙂

Skriv et svar

