Anmeldelse: Sanddrømmeren

sanddrømmerenpink 3 stjerner




  • Titel: Sanddrømmeren
  • Serie: ingen
  • Forfatter: Sidsel Katrine Slej
  • Antal sider: 251
  • Udgivet: 2013
  • Forlag: Turbine
  • ISBN: 978-8771-4123-45
  • Læst: 12/8 til 13/8

“Midt på gulvet stod Fréas mor. Med begge hænder holdt hun et langt, skinnende sværd, der dryppede af blod. For hendes fødder lå en klump kød fra en skabning, Fréa ikke kunne identificere. Det lignede mest af alt en overdimensioneret, meget behåret arm.”

Det betyder ikke noget, at Fréas drømme tit bliver til virkelighed, siger hendes mor. Men da en jætte bryder ind om natten og angriber dem, må Fréas mor indrømme, at de ikke er som andre mennesker. Fréa er en valkyrie, og vølven har spået, at Fréa skal blive den mægtigste sanddrømmer nogensinde – en valkyrie, der kan se fremtiden i sine drømme.

Fréa må flygte til Asgård for at blive oplært som valkyrie og bo blandt de gamle, nordiske guder. Her begynder en uventet rejse, hvor hun knytter stærke venskaber og oplever spirende kærlighed. Men uhyggelige drømme om is, blod og en brændende himmel hjemsøger Fréa. Er det en sanddrøm? Og kan hun forhindre det i at ske?

——————————————————

Dette er et anmeldereksemplar fra forfatteren og forlaget Turbine, men meninger og holdninger er min egne.

Jeg var overhovedet ikke i tvivl om, at jeg gerne ville læse den her bog – nordisk mytologi? Ja tak! SANDDRØMMEREN viste sig at være en ret let, men stadig spændende og underholdende bog.

Sproget i bogen er generelt virkelig godt, men det haltede også visse steder. Jeg synes der var meget god humor og sjove scener, og ind imellem er Fréas tanker også ret sjove. Sproget er rimelig enkelt, det er nemt at læse og forstå, og det gør bogen til en lidt let, frisk bog, som man kan læse på en dag eller to. Der hvor det haltede, var visse sætninger som bare var mærkelige. De var akavede og underlige, og så skriver man altså ikke “hehe, ja jeg må hellere komme videre” Det er Hehe er SÅ forkert.

Jeg kunne virkelig godt lide universet i bogen. Den nordiske mytologi er spændende, interessant, og man får en rigtig god introduktion til det hele. Selv hvis du aldrig har stiftet bekendtskab med nordisk mytologi, så kan bogen sagtens læses. Jeg fornemmede og, at forfatteren virkelig vidste hvad hun talte om. Det virkede i hvert fald overbevisende det hele, men jeg er så heller ikke ekspert i nordisk mytologi. Jeg var solgt i hvert fald😛

Jeg kunne vældig godt lide Fréa, hendes værdier og hendes måde at tænke på. Der var også flere andre spændende personer, og især hendes venskaber med andre på hendes alder fungerede ret godt.

Jeg synes så SLET ikke kærlighedsaspektet fungerede. Det var på intet tidspunkt spændende eller specielt interessant, og de ting fyren sagde var noget så kliché og dumme og klodsede og irriterende. Den måde Fréa var tiltrukket af ham på og hedes tanker omkring det hele var dog helt okay, og den del af det virkede overbevisende nok.

Den her bog har dog ét stort minus for mig: den virker forhastet. Der er meget af bogen hvor alting lige sker en tand for hurtigt, som om historien snubler lidt over sig selv. Den mangler lidt detaljer og indlevelse. På trods af det var jeg dog fanget af bogen hele vejen til slutningen, og historien er virkelig god til dem der godt kan lide actionprægede bøger, hvor der sker noget hele tiden.

Jeg kunne faktisk godt lide SANDDRØMMEREN. Jeg var underholdt og interesseret hele vejen, men jeg synes bogen manglede detaljer og indlevelse, og det hele gik lidt for hurtigt ind imellem. Jeg var til gengæld vild med humoren og flere af personerne, så alt ialt var SANDDRØMMEREN en god læseoplevelse.

Skriv et svar

