Anmeldelse: The Diviners #1: The Diviners

the divinerspink 2 sjerner



  • Titel: The Diviners
  • Serie: The Diviners #1
  • Forfatter: Libba Bray
  • Antal sider: 578
  • Udgivet: 2012
  • Forlag: Atom
  • ISBN: 978-1-907410-40-6
  • Læst: 31/7 til 7/8

Evie o’Neill has been exiled from her boring old hometown and shipped off to the bustling streets of New York City – and she is pos-i-tute-ly ecstatic. The only catch is that she has to live with her uncle Will and his unhealthy obsession with the occult. But when the police find a murdered girl branded with a cryptic symbol and Will is called to the scene, Evie realizes she could help catch a killer.

As Evie jumps headlong into a dance with a murderer, other stories unfold in the city that never sleeps a young man named Memphis is caught between two worlds. A chorus girl named Theta is running from her past. A student named Jericho hides a shocking secret. And unknown to all, something dark and evil has awakened.

——————————–

GUD hvor var den her bog 100 år om at komme i gang. Der skete seriøst ikke en pind de første 200 sider. Det var sløvt – og det er egentlig generelt min oplevelese med THE DIVINERS: den var sløv, langsom og langtrukken.

Hovedårsagen til at bogen har et frygteligt langsomt tempo er alle de beskrivelser af omgivelser, personer og byer. Jeg er med på, at Libba Bray forsøger at fange den dér stemning i New York i 20’erne, men der var ALT for meget beskrivelse og alt for lidt handling. Derudover har hun en for mig ret irriterende måde at beskrive på. I stedet for at skrive “den kolde blæst føg gennem gaderne”, så skriver hun sådan noget som: “Statuen på toppen af bakken mærkede ikke den kolde vind der blæste ned mod byen”. Det er et lidt forsimplet resultat, men hvis vinden er kold, kan du så ikke bare skrive det? Det der forsøg på malende beskrivelse fungerede slet ikke for mig, og samtidig var der bare SÅ meget beskrivelse at jeg var ved at falde i søvn.

Når det så er sagt, så fanger Libba Bray faktisk hele den der 20’er-stemning virkelig godt. Man føler det, man ser det, og man forestiller sig det som om man var der selv. Hun har gjort et helt fantastisk research-arbejde, og det betalte sig – det hele føltes levende. Der var som sagt bare lidt for meget beskrivelse og for lidt handling.

Noget af det, der også generede mig ved den her bog, var hovedpersonen Evie. Hun er noget af det mest selvoptagede, opblæste, komplet egoistiske jeg har mødt i nogen bog. Hun var røvirriterende, og jeg havde virkelig svært ved at forholde mig til hendes måde at tænke på og hendes måde at retfærdiggøre alle de komplet uansvarlige og umodne ting hun gør. Hun var rædselsfuld, men det blev heldigvis en smule bedre hen mod den sidste fjerdedel af bogen. Men jeg syntes ikke rigtig hun udvikler sig, det er mere et tilfælde af, at omstændigheder tvinger hende til at være anderledes.

Bogen viste sig også at have flere forskellige synspunkter. Hvilket for det meste ikke er min kop te, men i nogle tilfælde fungerer det – det gjorde det så bare ikke her. Personerne har ikke rigtig noget med hinanden at gøre før langt henne i bogen, og nogle gange kan man i sådan en type bog godt lidt fornemme at deres skæbner ligesom støder sammen. Men her føltes de bare som kedeligt, intetsigende fyld. Jeg kunne virkelig ikke være mere ligeglad med hvad der skete med dem, for jeg havde ikke noget forhold til dem.

Jeg kunne til gengæld vældig godt lide selve plottet. Der er ligesom to plots, som er flettet rigtig godt sammen. Mordmysteriet var spændende og interessant, men jeg syntes godt det måtte have fyldt mere. Det var dog virkelig uhyggeligt ind imellem, blodigt og råt og virkelig, virkelig godt det meste af vejen.

Jeg var faktisk ret godt underholdt gennem nogle dele af THE DIVINERS, men rigtig meget af tiden føltes den langtrukken og kedelig, fordi der var alt for meget beskrivelse og alt for lidt handling. Jeg følte dog, at bogen lagde op til så meget mere i efterfølgeren – som om det her ligesom bare var introen før det store slag eller sådan noget.

Skriv et svar

