Anmeldelse: Sarah Dessen: Lock & key

• Antal sider: 421
  • Udgivet: 2008
  • Forlag: Razorbill
  • ISBN: 978-0-141-32493-7
  • Læst: 24/7 til 25/7

Ruby Cooper likes to expect the worst. That way, she is never disappointed.

Abandoned by her mother and forced to leave the house she calls home, Ruby is facing too many changes. Her world has been transformed into a life of luxury by her long-lost sister, but all Ruby wants to do is leave – she can make it on her own. Even nate, the gorgeous boy next door, can’t seem to change her mind. Will Ruby realise first impressions don’t always count? And that sometimes, people can surprise you, so it’s OK to let the closest ones in …

——————————————————

LOCK & KEY er en YA contemporary, og jeg havde sådan lidt forventet en sød, frisk og spændende historie, hvor der er masser af romantisk spænding og coming-of-age-halløj. Jeg fik bare ikke helt det jeg havde regnet med. Idéen til bogen er egentlig god nok, men der var rigtig mange ting som jeg var lidt træt af.

Det der virkelig gjorde bogen knap så god, var tempoet og handlingen. Der er virkelig ikke ret meget handling, og når der endelig sker noget, så bliver det hurtigt afbrud af Ruby der tænker tilbage på sin fortid og reflektere over sin mor. Handlingen bliver ligesom hele tiden afbrudt, og der var super frustrerende. Bogens egentlige handling starter også først 100 sider inde i bogen, og det sker absolut intet indtil da. Det synes jeg er lige lovlig længe.

Samtidig var Ruby’s mor så komplet øretæveindbydende og snotdum, at jeg simpelthen ikke kunne arbejde med det. Og endnu værre: Ruby synes hun er fantastisk. Åh gud. Jeg var SÅ vred på Ruby og hendes more flere gange, og havde allermest lyst til at ruske Ruby og få hende til at fatte noget. Det er jo ikke fordi en bog ikke må have dumme/irriterende/belastende personer, men her var det bare så meget for meget at jeg næsten ikke kunne holde det ud.

Ruby har jeg et lidt blandet forhold til. Jeg forstår de fleste af hendes tanker og reflektioner, men det skete ind imellem at hendes logik overhovedet ikke gav menig, og hun simpelthen bare blev stædig. samtidig var nogle af hendes synspunkter rimelig trættende, og man kommer aldrig helt til at kende hende – fordi handlingen konstant bliver afbrudt.

Den handling der så var, var faktisk vældig god. Skæve, sjove og spændende personer, og det var egentlig virkelig spændende og underholdende at følge Ruby forelske sig, live voksen og falde til i sit nye liv. Romantikken kunne godt have været lidt mere “spændende”, i ved? Lidt flere spændinger og samtaler og sådan noget, men det fungerede egentlig okay. Som den sucker for romantik jeg er, ville jeg bare gerne have haft mere.

Jeg var ret skuffet over LOCK & KEY, men jeg har ikke opgivet Sarah Dessen eller noget – jeg kunne jo vældig godt lide den anden bog af hende jeg har læst. Og jeg er blevet ret glad for YA contemporary. Det er bare rart med de her søde, romantiske historier, hvor kærlighedener i fokus. Me like!