Anmeldelse: Partials #2: Fragments

partials 2pink 4 stjerner



  • Titel: Fragments
  • Serie: Partials #2
  • Forfatter: Dan Wells
  • Antal sider: 564
  • Udgivet: 2013
  • Forlag: HarperCollins
  • ISBN: 978-0-00-746523-1
  • Læst: 15/7 til 24/7

Humans and partials are both dying, and only one girl can save them. But who is she?

Kira has found the cure for the virus wiping out humans, but they are still dying – and so are the genetically engineered Partials. To save them both, she needs to find out who she is. Why she is the link between humans and partials, and their only hope.

But other people want to know too  and they are willing to go to war to find out ..

————————————————————-

Det her er noget nær den bedste post-apokalyptiske serie jeg har læst. Ud med zombierne, det her univers er bare SÅ fedt! Dan Wells er hamrende god til at få hele den her nedbrudte, døde og ødelagte verden til at virke levende, og jeg kunne se det alting for mig hele bogen igennem. Det var fuldstændig som at være der selv. Han har også tænkt over så mange detaljer i forhold til den her ødelagte verden. Som for eksempel konsekvensen af udslip af forskellige kemikalier i naturen, og hvad der sker når menneskeheden forsvinder og overlader naturen til sig selv. Jeg elsker det! Det hele virkede troværdigt, og jeg var overbevist.

Jeg elsker den der følelse man får, når man kan mærke tiden går i en bog. Det vil sige at man ikke pludselig springer flere måneder over, men rent faktisk hører om hvad der sker i den tid. Den følelse havde jeg mens jeg læste FRAGMENTS. Det gør tempoet lidt langsommere, men jeg følte ikke at noget blev udeladt, og derfor føltes det hele meget mere virkeligt og ligesom at være der selv.

Jeg kan egentlig godt lide begge vores hovedpersoner, Samm og Kira. Jeg synes de begge to er spændende og anderledes, og personer som man har lyst til at følge. Indrømmet, Kira kan ind imellem blive lige rigelig må-redde-alt-og-alle, men det passer med hendes personlighed og det var ikke overdrevet.

Der hvor jeg blev lidt meh over FRAGMENTS, var det skiftende synspunkt mellem Kira og Marcus. Jeg synes bare ikke helt at Marcus-kapitlerne var helt så spændende og fængende som Kira-kapitlerne, men det fungerer egentlig vældig godt for historien. I løbet af den sidste tredjedel af bogen bliver Marcus’ synspunkt også mere interessant, hvor jeg i starten bare følte de var overflødige.

Bogen er fyldt med plottwists og overraskelser, og intet er som det ser ud til at være. Jeg elsker den slags, den der følelse af at løse et mysterie side om side med hovedpersonerne – i stedet for at have gættet det hele på forhånd. Der var lige en enkelt ting jeg synes var lidt mystisk og ikke gav så meget mening, men jeg fik også fornemmelsen af at der var mere til det – som vi ikke når at få at vide i den her bog. Så det kunne jeg egentlig godt leve med.

FRAGMENTS var en virkelig god bog. Tempoet var måske lidt langsomt, men bogen var spændende, underholdende og universet virkelig troværdigt. Jeg glæder mig sindssygt meget til at få alle spørgsmål besvaret i den sidste bog, RUINS. Som dog først udkommer næste år. Suk.

En mening om “Anmeldelse: Partials #2: Fragments

  1. Eeyorenyk

    Haha. Godt at du kun NÆSTEN trillede ned af stolen af grin. Vi kan ikke have at du slår dig og kommer til skade.😉

Skriv et svar

