Anmeldelse: Night Huntress #5: This Side of the Grave

• Antal sider: 357
  • Udgivet: 2011
  • Forlag: Avon
  • ISBN: 978-0-06-178318-0
  • Læst: 4/7 til 9/7

Danger awaits on both sides of the grave.

Half-vampire Cat Crawfield and her vampire husband Bones have fought for their lives, as well as their relationship. But just when they’ve triumphed over the latest battle, Cat’s new and unexpected abilities threaten to upset a long-standing balance…

With the mysterious disappearance of vampires, rumors abound that a species was is brewing. A zealot is inciting tensions between the vampires and ghouls, and if these two powerful groups clash, innocent mortals could become collateral damage. Now Cat and Bones are forced to seek help from a dangerous “ally” – the ghould queen of New Orleans herself. But the price of her assistance may prove more treacherous than even thethreat of a supernatural war… to say nothing of the repercussions Cat never imagined.

——————————————-

*Note: Jeg har IKKE læst de to bøger i Night Huntress World-serien, som man egentlig skal læse mellem nummer 4 og 5 i Night Huntress-serien. De handler ikke om Cat og Bones, men om nogle af sidekaraktererne fra serien. Jeg trængte til noget Cat og Bones, og var egentlig lidt ligeglad med sidepersonerne – for nu. handlingen i de to Night Huntress World-bøger bliver dog spoilet massivt i den her bog, men formig betyder det ikke så meget. Jeg følte ikke jeg manglede noget eller havde sprunget to bøger over.

Det første jeg var virkelig glad for ved den her bog var plottet. For en gangs skyld handlede det IKKE om en eller anden gut der var vild efter Cat, eller var fyldt med fyre der bare ville have hendes krop. Der er godt nok en seriøst led skurk, som gerne vil have ryddet Cat af vejen – men som man opdager hen ad vejen, er det ikke helt så enkelt det hele. Der var mere til det end man lige gik og troede, og det var spændende og interessant hele vejen igennem.

Hver bog har også sit eget plot, men der er stadig en overordnet plotlinie der bevæger sig mellem bøger, så i stedet for at føle man læser den næste bog i en serie, så føles det som om det er en lang historie. Præcis som jeg elsker det.

Jeg er også fuldstændig vild med det her univers. Det udvikler sig hele tiden og er så komplekst og anderledes, og der kommer hele tiden nye ting til. Jeg elsker det, og jeg synes især ghouls er sindssygt spændende. Vampyrerne er også meget anderledes og ikke kliché eller kedelige. Og alt det her med spøgelser der er dukket op i de seneste par bøger sluger jeg råt. I love it!

Jeg elsker personerne i de her bøger. Bones er selvfølgelig min all-time favorit – hans engelske accent og brug af engelske ord og udtryk er SÅ sjove, og hans personlighed er simpelthen fantastisk. Ja, jeg har et totalt fyr-fra-bog-crush😉 Cat er også efterhånden blevet lidt mere fornuftig og voksen på en eller anden måde. Jeg kunne godt lide det, at man ligesom kunne mærke at hun gennem serien er vokset med opgaven og sit lod i livet.

Det er egentlig lidt svært at sige alt for meget uden at spoile for meget synes jeg – men jeg var en smule utilfreds med slutningen. Eller ikke slutningen som sådan, men måden det her species-krigs-plot blev udført på. Der var ikke så meget episk krig som jeg havde håbet. I stedet var det sådan lidt uha-vi-skal-finde-en-måde-at-slå-ham-på. Det var jeg lidt ærgelig over, for jeg havde faktisk set frem til den her legendariske kamp. Der ER kamp, men bare ikke helt i det omfang jeg sådan havde håbet.

Jeg elsker den her serie, og jeg var ret begejstret for den her bog. Jeg var underholdt hele vejen, den var spændende og Bones er fantastisk. Mååms!