Anmeldelse: Dødens Instrumenter #5: De Fortabte Sjæles By

• Antal sider: 475
  • Udgivet: 2013
  • Forlag: Carlsen
  • Originaltitel: City of Lost Souls
  • ISBN: 978-87-21-03686-7
  • Læst: 26/6 til 2/7

Dæmonen Lilith er blevet tilintetgjort, og Jace befriet fra fangenskab. Men da skyggejægerne kommer, finder de kun blod og glasskår. Ikke kun ham, Clary elsker, er forsvundet. Det samme er også ham, hun hader: hendes bror Sebastian, som er opsat på at tvinge skyggejægerne i knæ.

Jace kan dog ikke holde sig fra Clary. Da de mødes igen, opdager Clary til sin rædsel, at Lilith har besat Jace – han og Sebastian er nu bundet til hinanden, og Jace er blevet det ondes tjener. Klanen er fast besluttet på at ødelægge Sebastian, men man kan ikke skade den ene dreng uden at ødelægge den anden.

Mens Alec, magnus, Simon og Isabelle tyer til de nådesløse våbenproducerende Jernsøstre, spiller Clary et farligt spil helt alene. Prisen for at tabe det er ikke blot hendes eget liv, men også Jaces sjæl. Hun er parat til at gøre alt for Jace, men kan hun stadig stole på ham? Eller er han for alvor fortabt? Hvilken pris er for høj at betale selv for kærligheden?

————————————–

Jeg har altid godt kunnet lide den her serie. Og jeg kunne da også godt lide #4 i serien, men her i DE FORTABTE SJÆLES BY går det seriøst ned ad bakke. Jeg var virkelig, virkelig irriteret på den her bog, og jeg kæmpede mig igennem den fra start til slut.

For det første, så er jeg ved at være virkelig træt af de mange forskellige synspunkter, og alle de der par som vi pludselig følger. Der er Jace/Clary, Maia/Jordan, Isabelle/Simon, Alex/Magnus, Luke/Clarys mor. Seriøst, stop nu med det der. Der er alt for mange, og de får for lidt plads i bogen. Jeg følte overhovedet ikke noget for halvdelen af dem, fordi man aldrig rigtig kom under huden på nogen af dem. Det sløver samtidig historien så meget, at det at læse den føltes som at gå gennem knæhøjt mudder. Laaaangsomt.

Derudover, så er mange af personerne virkelig, virkelig fucked up i den her bog. Pardon my french. Jeg har faktisk kunnet lide dem alle sammen indtil nu, men her står jeg af. Clary mener, at det er helt okay at lade tusindvis af mennesker dø, bare hendes Jace ikke dør. Ej vel Clary? Nu må du simpelthen holde op. Maia tilgiver åbenbart Jordan for at have gjort hende til Varulv mod hendes vilje. Whaat? Idioten forvandler dig af helt egoistiske årsager, og nu kaster du dig i armene på ham? Urgh! Clarys mor opfører sig som en femårigt barn, og Alec lader til at mene, at fordi han har mindreværdskomplekser er det okay at gøre sin kæreste dødelig. Jeg tror jeg brækker mig. Puuha jeg havde det svært med den her bog og den opførsel, som mange af personerne lagde for dagen. Jeg kan simpelthen ikke tage det seriøst.

Selve historien var nu egentlig okay, hvis man ser bort fra det ufatteligt langsomme tempo. Det er en god problemstilling og en god idé, og det fungerer også godt nok med Jace/Sebastian-problematikken. Indtil Sebastian pludselig er vild med Clary og vil i seng med hende. Undskyld, men hvad er det den her forfatter har med bror/søsterkærlighed? Det har vi allerede set i de første tre bøger, du behøver ikke genbruge det igen. It feels slightly old yes? Slutningen var dog virkelig interessant.

Alt ialt var jeg på ingen måde begejstret for DE FORTABTE SJÆLES BY. De mange synspunkter var irriterende og sløvede historien rigtig meget. Samtidig var mange af personerne fuldstændig hovedløst åndssvage og opførte sig så dumt, at jeg ikke kunne tage det seriøst. Jeg havde flere gange lyst til at kaste med bogen, fordi jeg blev irriteret over personerne. ret skal dog være ret, og bogen har faktisk spændende passager og en ret spændende historie.

4 meninger om “Anmeldelse: Dødens Instrumenter #5: De Fortabte Sjæles By

1. Så tror jeg bare at jeg lader være med at læse resten af den serie🙂 De tre første var gode, den fjerde var jeg bestemt ikke begejstret for og som det lyder på din anmeldelse her, så bliver det blot værre. Det bliver desværre nok en serie jeg aldrig bliver færdig med.

1. Jeg kan i hvert fald ikke anbefale den her😛 Puha jeg synes den var irriterende på alle måder. Jeg synes lidt hun skulle have stoppet den serie med Clary efter nummer 3, og så fundet på nogle helt nye til den her .. Jeg skal selvfølgelig læse den sidste i serien, når nu jeg er kommet så langt … Men jeg kommer ikke lige til at genlæse de sidste 3 ret meget xD

2. Labiqa Mirza

Hej, super god blog du har.
    Ville bare høre om du vidste hvornår City of Heavenly Fire udkommer på dansk?

1. Puha, det er svært at sige. Hvis jeg skal komme med et gæt, ville jeg gætte på november/december, eller måske januar/februar. Det plejer at tage cirka et halvt år, måske lidt mere, før en bog udkommer på dansk .. Men det er kun et gæt. Jeg skal nok poste en update på bloggen når jeg ved noget konkret😛
      Og tak for komplimenten, bliver så glad når nogen kan bruge min blog ^^