Did not finish: Kampen om Tronen (en Sang om Is og Ild #1)

kampen-om-tronen-bog

 

  • Titel: Kampen om Tronen
  • Serie: En Sang om Is og Ild #1
  • Forfatter: George R. R. Martin

Det her bliver ikke en egentlig anmeldelse – for jeg blev aldrig færdig med bogen. Men jeg synes lige jeg ville sige lidt om, hvorfor jeg opgav den.

Den her bog er for det første faktisk ikke dårlig. Den har mange forskellige personer, mange forskellige synspunkter og en del forskellige interessante plots, som alle sammen har en rød tråd i det store, overordnede plot.

Bogen er bare ufattelig langsom. Tempoet er så sløvt at jeg blev ved med at sidde og falde i søvn, og jeg kunne slet ikke forholde mig til nogen af personerne i bogen. Jeg fik ligesom ikke rigtig noget forhold til dem, og jeg kunne faktisk ikke være mere ligeglad med hvad der skete med dem. Martin har en bestemt måde at skrive på, som egentlig ikke er dårlig, den passer bare slet ikke til mig. Det hele gik for langsomt, historien, plottet, det hele.

Derudover er der ALT for mange personer i den her bog. Seriøst, ikke nok med at der er en million forskellige synspunkter, der er også en milliard forskellige familieforhold, eller historiske forhold, som jeg overhovedet ikke kunne holde styr på. Det kan også godt være der var mange forskellige personer i bogen, men jeg synes faktisk de var mere eller mindre ens. Lede, ondskabsfulde og mere eller mindre åndssvage at høre på. Ikke fordi det nødvendigvis er skidt, men lidt forandring havde været rart. De har heller ikke hver deres unikke stemme, sproget er ligesom det samme uanset hvis synspunkt det er.

Kampen om Tronen var egentlig ikke en dårlig bog, jeg kan sagtens se mulighederne i den og forstå hvorfor den er blevet så populær. Det var bare slet ikke en bog for mig, og det skyldes mest tempoet. Resten kunne jeg nok have overlevet.

3 meninger om “Did not finish: Kampen om Tronen (en Sang om Is og Ild #1)

  1. Denne bog er på min sommerlæseliste, og det er netop også tempoet, jeg er en smule bekymret for. Al den politik, historie og optakt til krig fanger mig sjældent. Men jeg vil forsøge, for bøgerne er netop så højt elskede.

    Har du set tv-serien? Den kan anbefales til at danne et lidt bedre overblik over de (ufatteligt) mange karakterer.

    1. Jeg har set et enkelt afsnit for længe siden, men blev ikke rigtig fanget af den. Tror nu det var mere fordi jeg også havde en masse andre tv-serier som jeg var i gang med der bare var lidt mere spændende …
      Manden har i hvert fald købt sæson 1, og jeg har også planer om at give den et forsøg mere – tror den for mit vedkommende er bedre på tv end på bog … Selvom det gør lidt ondt at sige det xD

  2. Jeg er ked af at høre, at du ikke kan lide den – serien er nemlig en af mine yndlings. Personligt elsker jeg fantasy med masser af action, intriger… og drager… og personerne får lov til at udvikle sig gennem serien, så mange enten bliver bedre eller dårligere mennesker, end de startede med at være.

    Jeg vil også anbefale at se tv-serien, som du selv er inde på – den giver et godt overblik over persongalleriet – især hvis du ind imellem skeler til de stamtræer, der er i hæftet, som følger med dvdboksen🙂

    Mvh.
    http://www.denlillebogblog.blogspot.com

Skriv et svar

