Anmeldelse: Study #3: Fire Study

study 3pink 2 sjerner




  • Titel: Fire Study
  • Serie: Study #3
  • Forfatter: Maria V. Snyder
  • Antal sider: 441
  • Udgivet: 2009
  • Forlag: Mira Books
  • ISBN: 978-1-848-45118-6
  • Læst: 17/6 til 19/6

The apprenticeship is over, now the real test has begun.

When word that Yelena is a Soulfinder – able to capture and release souls – spreads like wildfire, people grow uneasy. Already Yelena’s unusual abilities and past have set her apart. As the council debates Yelena’s fate, she receives a disturbing message: a plot is rising against her homeland, led by a murderous sorcerer she has defeated before.

Honour sets Yelena on a path that will test the limits of her skills, and the hope of reuniting with her beloved spurs her onward. Her journey is fraught with allies and enemies. Yelena will have but one chance to prove herself – and save the land she holds dear.

———————————————————

Den her serie har været fantastisk indtil nu, så jeg var selvfølgelig spændt på at gå i gang med FIRE STUDY, og glædede mig en hel del til at læse den. Desværre levede den slet ikke op til det fantastiske der var de to foregående bøger. Jeg blev faktisk ret skuffet, og fandt den temmelig langtrukken mange steder. Og hvorfor nu det?

Jo, for det første så gentager plottet sig selv ret meget fra bog to. Samme person, samme mål, bare med lidt ekstra krydderi. Det føltes lidt som billigt genbrug, og det fungerede slet ikke for mig. I det hele taget hele plottet omkring Soulstealeren i den her bog synes jeg var ret kedeligt, blandet med ret forvirrende.

Generelt var bogen faktisk temmelig forvirrende og temmelig kedelig. Plottet er sådan lidt ud over det hele, og den der røde tråd er ikke lige umiddelbart særlig rød. Samtidig, så blev den her bog til noget af det jeg virkelig ikke kan snuppe i bøger: flugt fra en farefuld situation til den anden. Det er faktisk hvad der sker i FIRE STUDY: de møder noget farefuldt, kæmper og flygter. Rinse and repeat. De var konstant på farten på den her trælse måde, og halvdelen af det der skete føltes aldrig som om det havde noget at gøre med noget som helst, men mere som random hov-nu-skal-der-ske-noget.

Jeg må også indrømme jeg blev møgirriteret over mange af bogens personer, men især Yelena. Jeg kunne godt lide hende i de tidligere bøger, fordi hun var fornuftig, praktisk og virkelig sej. Nu flygter hun fra sine evner, vil ikke se dem i øjnene og er i det hele taget bare lidt et skvat. Hun flygtede også fra dem i bog to, men det passede ligesom bedre ind fordi hun lige havde opdaget dem og sådan. I stedet for at mande sig op og tage sig sammen, så klynker hun en masse og kan ikke bestemme sig for noget som helst. Samtidig, så er hun blevet alt for selvsikker, alt for sikker på sin magi – og jeg synes faktisk lidt højrøvet til tider. Ja, magi er fantastisk, men måske du skulle tænke over, at din magi ikke altid har reddet din røv?

Nogle af de ting jeg godt kunne lide var Cahill-plottet og Valek. Valek er fantastisk synes jeg, selvom jeg ville ønske han havde haft en lidt større rolle. Cahill-delen synes jeg var ret interessant og spændende, selvom der også var dele af det plot der var lidt åndssvage. Jeg er også stadig vildt begejstret for det univers, som er skabt i Study-serien, og jeg elsker måden magi fungerer på, måden folkene lever på og måden det hele er bygget op på faktisk.

Jeg synes egentlig den her bog var okay, men meget af tiden var plottet noget rod, historien føltes forjaget og uden rød tråd, og jeg slet ikke den levede op til niveauet i de tidligere bøger i serien. men har man læst de to frøste, så synes jeg man skal læse FIRE STUDY også – for der afsluttes en masse ting, som man ellers ville gå glip af.

2 meninger om “Anmeldelse: Study #3: Fire Study

  1. Jeg var faktisk heller ikke så vild med Fire.. jeg synes faktisk ikke rigtig der er noget af det der fungere i denne sidste bog. Jeg overvejer seriøst ikke at læse de nye bøger hun vil skrive om Yelena.

    1. Jeg tænkte lidt, at hun jo egentlig havde fået det til at fungere meget godt i de første to, og så er jeg tilstrækkelig vild med Valek til i hvert fald at læse den første af dem😛

Skriv et svar

