Anmeldelse: Study #1: Poison Study

• Udgivet: 2007
  • Forlag: Mira Books
  • ISBN: 978-1-848-45116-2
  • Læst: 12/6 til 14/6

Choose: a quick death or a slow poison…

Yelena has a choice – be executed for murder, or become food taster to the Commander of Ixia. She leaps at the chance for survival, but her relief may be short-lived.

Life in the palace is full of hazards and secrets. Wily and smart, Yelena must learn to identify poisons before they kill her, recognise whom she can trust and how to spy on those she can’t. And who is the mysterious southern sorceress who can reach into her head?

When Yelena realises she has extraordinary magical powers of her own, she faces a whole new problem, for using magic in Ixia is punishable by death …

———————————————————-

POISON STUDY var virkelig god fantasy. Som i fantastisk, fænomenalt godt fantasy. Meget fantasy kan godt være lidt tungt, fordi der er så meget om verdenen der skal forklares eller fortælles, eller også ender man med at sidde med en masse spørgsmål eller en følelse af at det ikke er virkeligt, fordi man fik for lidt at vide. Når jeg siger at Poison Study er fantasy, så mener jeg at bogen foregår i et 100% fiktivt univers, der ikke har noget som helst med vores egen at gøre. Det betyder jo, at man skal introduceres til alting: hvordan lever folk, er der magi/drager/andre ting, hvad er historien bag universet og så videre og så videre.

I den her bog følte jeg mig hjemme med det samme. Det føltes virkeligt, personerne, universet og alt det andet føltes virkeligt og troværdigt, og alting var fantastisk godt gennemtænkt. Yelena skal lære at skelne forskellige typer gift fra hinanden, og måden hun lærer det på bliver beskrevet på sådan en god, metodisk og gennemarbejdet måde – hvilket faktisk kendetegner hele bogen. Den er virkelig gennemarbejdet. Man får en virkelig god introduktion til universet , det går hverken for hurtigt eller for langsomt, og man får altid det information man skal bruge, så man ikke sidder tilbage og bliver forvirret. Og selve universet var også bare helt fantastisk bygget op, spændende og interessant med masser af baggrund, magi og kamp.

Sproget i bogen var helt fantastisk. Jeg kan rigtig godt lide, når man bare siger tingene som de er – og det bliver det gjort meget ud af her. Forholdvis korte sætninger meget af tiden, der fortæller det de skal gjorde bogen virkelig god og let at læse. Man blev suget ind med det samme, og jeg fik en følelse af at være der selv. Selv beskrivelserne af for eksempel omgivelser var egentlig forholdvis korte, men right on the spot og fortalte os netop det vi havde brug for, for at se det for os. Men lad jer nu ikke forblinde: det kan godt være sproget er enkelt og giver det indtryk at “nårh men så er der nok heller ikke så meget ved historien”. Det er langt fra tilfældet, men mere om det senere.

Yelena selv var også bare fænomenal. Hun har lige indtaget en plads i top 5 på min liste over yndlingspersoner i bøger. Seriøst, hun var virkelig nice! Intelligent, metodisk, viljestærk og minder faktisk lidt om Katniss på nogle punkter. Jeg elsker hendes måde at tænke og reagere på, og det faktum at hun forbliver tro mod det hun tror på og føler er rigtigt. Hun har en grim fortid, men hun hænger ikke i den eller tuder over den hele tiden – men bearbejder det når noget kommer op som minder hende om den. Ingen whiny frøken tudefjæs her! Valek, oooh Valek. Jeg har et nyt fyr-fra-bog-crush. Stærk, siger ikke frygtelig meget, super intelligent og nååh ja – snigmorder rank 1. Mega-swoon! Samtidig er der bare så mange forskellige sider til Valek, og det kombineret med hans humor og måde at anskue verden på, så var jeg solgt. Generelt for persongalleriet, så elskede jeg at det var fyldt med vidt forskellige personer, men som alle havde dybdegående baggrundshistorier og meget forskellige personlighedstræk.

Og så til plottet. Som nævnt ovenfor, så kunne man måske narres til at tro, at fordi sproget er så simpelt, så er plottet det sikkert også. Det er så langt fra tilfældet. Der sker en hel masse gennem bogen, og man bliver hele tiden holdt til ilden og sidder og spekulerer på hvad der sker om lidt. Der er så mange forskellige ting i den her bog, politiske aspekter, kamptræning, gift og snigmordere, samtidig med at man har den overall plotlinie og de andre mindre plots kørende. Det kunne have været forvirrende, men det var det på ingen måde. Det er et af de bedst sammenvævede plots jeg har læst længe, og jeg elskede kompleksiteten af det. Fantastisk godt!

Til sidst vil jeg nævne noget, som jeg tit har et problem med i bøger: tidslinien i bogens handling. Rigtig mange bøger synes jeg begår den fejl at ville proppe for meget handling ind på for lidt plads, med det resultat at det føles forjaget og useriøst. Det var slet ikke tilfældet med POISON STUDY, jeg elskede tempoet i den her bog. Handlingen foregår over meget lang tid, og det føles også som lang tid – men uden at historien trækker ud eller bliver kedelig. Det var det perfekte tempo til den her historie, og jeg elskede det.

Generelt kan man vist summere min mening om POISON STUDY op til dette: fænomenalt fantastisk. Hvis du er til fantasy og endnu ikke har læst den, så begå ikke samme fejl som mig og vent i 100 år, for du går seriøst glip af noget virkelig godt. Jeg mener det. Læs den.

7 meninger om “Anmeldelse: Study #1: Poison Study

1. Jeg skal prøve at vælge nogle virkelig dårlige bøger i næste omgang, haha😛 Men årh den var altså god! Den har fået en plads på favorithylden😀

1. Eeyorenyk

Jeg har kun været i Randers én gang, men der var vi også i regnskoven.😛 Husker det ikke så godt, men som noget forholdsvist positivt og flot.🙂

Jeg er ikke helt vild med Zoologisk Haver fx, fordi der er så lidt plads og relativt kort tid at bruge der. Til gengæld elsker jeg Knuthenborg og store parker som fx USA har med dyr, fordi dyrene har væsentligt bedre forhold og der bare kan bruges en hel dag.🙂

2. Irene

Nå, nu er jeg et skridt tættere på at få læst den her… Har nemlig købt den! Forventer den dumper ind i postkassen i morgen…