Personligt indlæg: Tanker om eksamen og uddannelse

Som nogle af jer nok ved, så går jeg på et adgangskursus til ingeniøruddannelserne på VIA. Jeg har kun Matematik A og Fysik B, for jeg var sproglig student, så jeg slap for at have engelsk og dansk. Nå, men egentlig skulle jeg have afsluttet det adgangskursus i Januar – men det gik ikke helt som planlagt. Jeg dumpede nemlig i Matematik A mundtligt. Jeg bestod den skriftlige matematikksamen, og også den skriftlige fysik, men klarede altså ikke den mundtlige. Jeg bestemte mig så for at tage det sidste semester om, fordi drømmeuddannelsen alligevel først har optagelse i August. Drømmeuddannelsen som er ICT-engineering.

Jeg skal op til mundtlig Matematik A igen på tirsdag. Og GUD hvor er jeg ved at dø af skræk. Jeg er dødnervøs for, at jeg ikke består. Ikke fordi jeg ikke kan mine ting, for jeg har virkelig givet den gas det her semester. For hver time jeg har haft på skolebænken, har jeg læst to timer derhjemme. Jeg begyndte allerede i April at forberede mig på den mundtlige eksamen ved at begynde at lave mere gennemgåede og kortfattede noter til hvert emne, og jeg begyndte også at tage op på skole og træne den mundtlige fremlæggelse på tavlen at par gange om ugen. Jeg fik også fat i en tutor den sidste måned inden eksamen, som har hjulpet mig med de ting, som jeg ikke have 100% styr på. Jeg føler jeg har gjort alt hvad jeg kunne for at være så velforberedt som muligt – og alligevel er jeg ved at dø af skræk, kender i det?

Det er jo ikke bare en hvilken som helst eksamen. det er DEN eksamen, som skal give mig adgang til den uddannelse jeg virkelig, virkelig gerne vil ind på. Det hjælper ikke rigtig på presset om man så må sige. Samtidig lider jeg faktisk også temmelig meget af eksamensangst – hver gang jeg skal til sådan en mundtlig eksamen er jeg SÅ bange for at glemme alt det jeg ved, og ikke have noget at sige når jeg står derinde. URGH. Det er bare skrækscenarie nummer 1. Så summasumarum: Jeg er et nervevrag, og forsøger i disse dage at give den gas en sidste gang med de emner jeg har svært ved, og smatidig håber håber håber jeg virkelig at jeg består den her gang.

Men jeg har faktisk en plan, hvis nu jeg ikke gør. Jeg bliver 24 her i Juni, og selv om jeg godt kan lide at være studerende, så vil jeg egentlig gerne videre med mit liv, have en uddannelse og frem for alt ud og have et job. Det er ikke livsvigtigt for mig, at min uddannelse lige bliver ICT-engineering, så længe det bliver en uddannelse som jeg vil synes om, med jobs bagefter som jeg vil synes om. Det der betyder noget er nok mere, om jobbet bagefter er noget hvor jeg bliver udfordret og får lov til at bruge hovedet, og har noget at skulle have sagt. Ikke fordi jeg vil være leder eller chef, men et job hvor man bliver hørt. Noget alá arbejde med projekter eller produktudvikling eller noget i den dúr tiltaler mig for eksempel rigtig meget. Jeg vil gerne have ansvar.

Så jeg har faktisk bestemt mig for, at består jeg ikke den her eksamen, så tager jeg ikke semesteret om en gang til. I stedet søger jeg ind på Global Business Engineering, en uddannelse som jeg havde i kikkerten allerede dengang jeg bestemte mig for ICT-engineering. Den er ikke nær så “nørdet”, men har flere af de samme elementer som jeg syntes godt om. Og den kræver ikke Matematik A, men derimod et sprogfag på C-niveau. Eftersom jeg var sproglig student med både Tysk B og Spansk A er det jo ikke noget problem, så altså. Jeg har det også sådan lidt, at jeg jo altid senere kan tage en anden uddannelse eller efteruddanne mig eller lignenede, men her og nu vil jeg virkelig gerne videre på en videregående uddannelse, i stedet for det her adgangskursusnoget.

Men som nævnt, så er det på tirsdag klokken 08:50 det går løs. I må gerne krydse fingre og tæer og ører og hvad i nu ellers har, lidt gode vibes skader jo aldrig😉 Jeg kunne jo få brug for dem. Jeg ved at jeg kan mine ting, men årh hvor er jeg bare nervøs! urgh .. Jeg tæller sekunder til det er overstået. Håber i derude nyder sommervejret – det har jeg ikke rigtig haft tid til. Jeg stikker næsen i matematikbogen igen, og håber på det bedste.

4 meninger om “Personligt indlæg: Tanker om eksamen og uddannelse

  1. Husk at skrive til mig efter du har fået karekter søde,er så nervøs på dine vejne for håber vitterlig du består denne gang,men kan så godt forstå din beslutning hvis du ik gør,man kan sige 2 gange må være nok,men tror nu os du består denne gang for du har virkelig gjort dig umage for at forbedere de punkter i matamatik som drillede,håber virkelig det bedste for dig på tirsdag søde..

  2. Haha. Jeg har snart inspireret ret mange til at se den serie åbenbart. Jeg burde få provision eller noget.😛

    Jeg krydser alt hvad krydses kan for dig på tirsdag. Fingre, tæer, øre, hår. Og er Freja lidt samarbejdsvillig bliver der krydset poter, knurrehår og hale også.❤

  3. Jeg vil krydse alt, hvad jeg overhovedet kan. Når du har kæmpet så bravt og trænet så hårdt, ville det være en skam hvis eksamensangst skulle ødelægge det. Men åh jo, jeg kender udmærket den snigende rædsel, der kan få en til at stille spørgsmålstegn ved det hele. Eksamen kan virkelig være en ubehagelig oplevelse.
    Ikke desto mindre, er jeg dog sikker på, du nok skal klare det.❤ Intens oplæsning bør altid belønnes.

Skriv et svar

