Anmeldelse: Halo #2: Hades

• Antal sider: 424
  • Udgivet: 2011
  • Forlag: Atom
  • ISBN: 978-1-907410-78-9
  • Læst: 30/5 til 2/6

Is love a great enough power against evil?

Bethany believes so – after all, the love of her angel siblings and her boyfriend Xavier saved her from the clutches of hell itself. But when Jake returns to town, he may be able to destroy anything she cares about.

Will Jake’s actions shatter Beth’s faith in love? or can she overcome heartache and betrayal to find her way back to Xavier?

————————————————–

Bogen begynder 6 måneder efter HALO, og tager fat ved graduation, hvor det er ved at være slut med High School for Beth og Xavier. Så langt så godt. Bogen starter faktisk ret dårligt med en virkelig cliché scene ikke ret langt inde i bogen, og derefter går den meget hurtigt videre til, at Jake Thorn laver ballade og bortfører Beth til Helvede. I Starten af bogen gik det hele lige en tand for hurtigt, men da Beth så først er endt i Helvede, så bliver den faktisk rigtig god. Tempoet bliver langsommere, og det føles ikke længere som om forfatteren er ved at falde over sine egne ben for at komme til sagen.

Helvede synes jeg var virkelig spændende. Interessant udtænkt fra forfatterens side, også selvom jeg ikke synes man så helt så meget som jeg gerne ville og der var en del ubesvarede spørgsmål omkring mange ting. Men jeg så det hele meget levende for mig, og jeg synes det var en virkelig god fortolkning af mange ting. Forfatteren har også bevaret visse ting omkring Helvede, som jeg syntes ligesom hører med – for eksempel at der er varmt, helvedeshunde og så videre.

Jeg kunne virkelig godt lide Beth i den her bog. Hun er sit sædvanlige venlige, hjælpsomme selv, og man kan godt mærke, at hun ER en engel. Meget god hele vejen igennem. Jeg synes rigtig godt om det, eftersom det ligesom passer med hvor hun stammer fra. Derudover sker der virkelig mange ting for Beth i den her bog, som både sætter spørgsmålstegn ved hendes egen tro på Gud, kærligheden og på at hun overhovedet kommer tilbage til jorden igen. Det gør, at hun gennemgår flere virkelig hårde tider, og på en måde også forandrer sig, og det kunne jeg egentlig godt lide.

Jeg syntes faktisk virkelig godt om den her bog, med to undtagelser: Jake og et meget belejligt plottwist. Hvis vi starter med Jake, så var han virkelig træls. På den dårlige måde. Han var hele tiden skiftevis varm og kold overfor Beth, og man kunne aldrig finde ud af hvem han var eller hvad han tænkte eller hvorfor han gjorde eller sagde det han sagde. Det var ind imellem temmelig belastende, for han fylder meget i den her bog. Jeg er med på at han er en falden engel og at det sikkert er meningen han skal være sådan fordi han er ond, men det fungerede bare ikke for mig. Jeg blev hurtigt træt af hans konstante humørsvingninger, som sagtens kunne ske fem gange i en samtale.

Nu er det jo sådan, at Xavier, Ivy og Gabriel selvfølgelig ikke bare har tænkt sig at lade Beth siddel som gidsel i Helvede. Så på en eller anden måde skulle forfatteren jo have lavet det så vi kunne følge deres bestræbelser på at befri hende. Det gør hun så ved at lade Beth stikke af fra sit “fængsel”, drikke af en eller anden sø, som så gør hende i stand til at projicere sig selv op til jorden, så hun kan følge med i alt hvad der sker på første hånd. Det var simpelthen lidt for nemt og lidt for belejligt – og temmelig utroværdigt. Ikke fordi jeg ikke kunne lide at følge med i hvad Xavier og de andre lavede, men det var måden det blev muligt for Beth (og dermed læseren).

HADES var en god bog, men med Jakes konstante humørsvingninger blev jeg tit træt af ham – og eftersom han optræder ret meget, træt af bogen. Det er lidt en skam, for den er ellers på mange andre punkter virkelig god. Jeg kunne godt lide at følge både Beth i helvede og Xavier og de andre på jorden, men måden det blev gjort muligt på synes jeg ikke om. Beths oplevelser i helvede og helvede selv var derimod virkelig gode passager, som jeg syntes virkelig godt om.

En mening om “Anmeldelse: Halo #2: Hades