Anmeldelse: True Blood #13: Dead Ever After

• Antal sider: 338
  • Udgivet: 2013
  • Forlag: Gollancz
  • ISBN: 978-0-575-09662-2
  • Læst: 27/5

Sookie Stackhouse has one last adventure in store.

Life has taken her from a waitress in Merlotte’s Bar, Bon Temps, to part owner; from social outcast to the heart of her community; from a vampire’s girlfriend to the wife of one of the most powerful vampires in the state. She has survived explosions, revolutions and attempts on her life.

Sookie has endured betrayal, heartbreak and grief … and she has emerged a little stronger, and a little wiser, every time. But with life comes new trials…

The question is, in the end: who will love, who will live, and who will be dead ever after?

———————————————————–

Det her må være en af de mest ventede bøger i mit liv. Det er jo ikke nogen hemmelighed, at True Blood-serien stjal en god bid af mit bog-hjerte for et par år siden, da jeg ved et tilfælde faldt over “Død Indtil Solnedgang” på biblioteket og lånte den med hjem. Siden har jeg læst og genlæst hver bog i serien med lige stor glæde, og der har også været flere tilfælde af fangirløjeblikke når den nyeste bog i serien kom med posten. True Blood er en af mine absolut yndlingsserier, så da jeg endelig stod med seriens sidste bog i hænderne var jeg lige ved at gå til af spænding, og samtidig havde jeg ikke lyst til at begynde på den. Men vil jo aldrig have, at noget godt skal slutte vel?

Men jeg kom da i gang med den alligevel, for nysgerrigheden vandt alligevel. Det første jeg opdagede var, at den her bog som den første i serien er skrevet fra mere end et synspunkt. Det slog mig temmelig meget ud af kurs til at begynde med, fordi der ikke rigtig bliver gjort klart  hvem det er man egentlig følger. Det er meningen det skal være et mysterie – og det er det også – men det var lidt forvirrende, fordi jeg ikke kunne finde hoved og hale i hvem/hvad/hvor/hvorfor. Det kommer så senere, efterhånden som brikkerne begynder at passe sammen, men de første 50 sider var jeg egentlig rimelig irriteret.

Nå, men heldigvis er 80% af bogen fra Sookies synspunkt, og hun er fantastisk som altid. Jeg tror aldrig jeg bliver træt af at høre på Sookies tanker om alting. Hun har nogle herresjove kommentarer ind imellem, og så kan jeg godt lide at hun er realistisk uden at være totalt kold og følelsesforladt. Hun er sådan lidt kick-ass uden at være for meget.

Plottet i bogen kunne jeg egentlig vældig godt lide. Det bragte visse ting på bane, som ligesom har hængt fra tidligere bøger, og meget af vejen havde plottet den dér rigtig gode mysterie-effekt hvor man hele tiden sidder lidt på kanten af stolen og tænker “uuhhh hvad sker der nu?”. Der var også rigtig meget af det der hvor man selv ligesom samler brikkerne til mysteriet i hovedet efterhånden som bogen skrider frem, og det synes jeg også var fedt.

Det der så er mit egentlige problem med den her bog er slutningen. Jeg var absolut ikke tilfreds med det hele af den. Dele af den var okay, men løsningen på plottet (aka wow-var-sådan-det-hang-sammen) synes jeg var ret lam. Samtidig er jeg virkelig heller ikke tilfreds med måden Sookies kærlighedshistorie blev udspillet på og den hun endte ud sammen med.

Alt ialt synes jeg, at DEAD EVER AFTER er en ret god afslutning til serien. Jeg var ikke tilfreds med slutningen, og jeg synes det var ret træls med de skiftende synsvinkler, men derudover var det faktisk en virkelig god bog.