Anmeldelse: The Chemical Garden #3: Sever

• Antal sider: 371
  • Udgivet: 2013
  • Forlag: Harper Voyager
  • ISBN: 978-0-00-748351
  • Læst: 21/5 til 22/5

Time is running out for Rhine.

With less than three years left until the virus claims her life, Rhine is desperate for answers. Having escaped torment at Vaughn’s mansion, she finds respite in the delapidated home of her husbands uncle, an eccantric inventor who hates Vaughn almost as much as Rhine does.

Rhine’s determination to be reunited with her twin brother, Rowan, increases as each day brings terrifying revelations to light about his involvement in an underground resistance. She realizes she must find him before he destroys the one thing they have left: hope.

In this breathtaking conclusion to Lauren DeStefano’s The Chemical Garden Trilogy, everything Rhine knows to be true will be irrevocably shattered. But what she discovers along the way has alarming implications for her future – and about the past her parents never had the chance to explain.

SEVER er sidste bog i The Chemical Garden-trilogien, og det er så nu man skulle mene, at alle løse ender bindes sammen, og det hele afsluttes. Det sker bare ikke rigtig i SEVER, desværre. Jeg havde meget samme oplevelse med den her bog, som jeg havde med nummer to i serien: den består af 75% irrelevant handling. Som faktisk ikke engang er handling, men Rhine der tænker og filosoferer over alt fra en støvet bog til et græsstrå der bøjer sig i vinden. Hun kan få alting til at minde hende om de mest forfærdelige eller de mest fantastiske ting.

Der bliver lagt op til, at vi skal få nogle ordentlige OMG-skete-det-lige og OMG-hænger-det-sådan-sammen-øjeblikke, og i første omgang virker det da også efter hensigten. Jeg blev chokeret og fascineret – lige indtil det faldt fra hinanden igen, fordi ingenting bliver ordentlig forklaret eller fulgt op på. For eksempel det med Rhines forældres fortid. Det bliver meget hurtigt og overfladisk nævnt, og så sidder du ellers tilbage med en million spørgsmål du gerne vil have besvaret. Not cool.

Det jeg godt kunne lide ved bogen var, at den havde den virkelig gode stemning. det er lidt svært at forklare, men Lauren DeStefano har aldrig været bange for at slå hendes personer ihjel eller lade frygtelige ting ske med dem, og det er hun i hvert fald heller ikke i SEVER. Det giver en sådan lidt uhyggelig gyseragtig kriblende følelse af, at alle kan dø hvornår det skal være, og at ingen kan vide sig sikre. Det synes jeg var fedt. Der var ikke noget med, at man vidste at visse personer ville klare sig, simpelthen fordi de var hovedpersoner.

Jeg kan stadig virkelig godt lide universet i bogen, men jeg ville virkelig ønske vi fik noget mere at vide om det. Der kommer lidt mere i den her, men det lider lidt under samme problem som ovenfor: det bliver flygtigt nævnt eller hintet til, hvorefter man bliver efterladt med en masse spørgsmål.

Personerne i bogen gennemgår en kæmpe udvikling, og det var en fornøjelse at følge, og det var udført virkelig godt. Det er troværdigt og man føler virkelig med hver enkelt af dem, også selv om bogen aldrig viger fra Rhines synspunkt. Jeg savnede dog Gabriel (tror jeg nok han hed), som Rhine forelskede sig i i den første bog – han optræder stort set ikke, og det synes jeg er virkelig mærkeligt.

SEVER var en okay afslutning på serien, men jeg følte jeg sad tilbage med rigtig mange ubesvarede spørgsmål. Det var som om at der blev gået lidt for let henover sådan noget som forældrenes baggrund, universet og flere andre ting. Samtidig bestod meget af bogen af komplet irrelevant handling, som ikke havde noget med noget som helst at gøre, og det synes jeg godt kunne være brugt mere fornuftigt – som for eksempel at fylde de huller der var i plottet og universet. Men alt i alt var det en okay bog, som afsluttede serien fint.