Anmeldelse: The Selection #2: The Elite

• Antal sider: 323
  • Udgivet: 2013
  • Forlag: Harper Collins
  • ISBN: 978-0-00-746670-2
  • Læst: 9/5 til 10/5

America Singer is one of The Elite, and Prince Maxon only has eyes for her.

If she wins the competition for his heart, she will leave her pre-destined life for a world of luury. But the outcome is less than certain; the threat of rebel violence just beyond the palace walls is escalating into war and bitter rivals are ready to take her down.

And as America’s feelings for Maxon grows stronger, ex-lover Aspen waits for her in the shadows. Where do her loyalties truly lie?

THE ELITE fortsætter den fantastiske, lette stemning der var i The Selection. Det er en frisk bog, som er let, sød og fyldt med kærlighedsforviklinger og han-sagde-hun-sagde. Men The Elite tilfører også en del mere mørke og seriøsitet til serien, og det synes jeg var virkelig godt. I stedet for bare at høre om balkjoler og kager og fine sko, så kommer der nu lidt mere information omkring sådan noget som krige og diplomati og hvad det egentlig er dronningen skal foretage sig som ikke er specielt rart. Hun laver jo altså andet end at spise god mad og se pæn ud – og det får vi så lidt indblik i her.

Personerne begynder også endelig at vise nogle lidt grimmere sider af sig selv. Vi ser, at alt med Maxon ikke er som det ser ud til at være, og at både Kongen og Dronningen heller ikke helt er dem de giver sig ud for at være. Maxon udvikler sig blandt andet en del synes jeg, og jeg kunne vældig godt lide ham. Egentlig synes jeg ind imellem han er lidt vattet, men det passer ligesom ind i den opdragelse og den personlighed han skal forestille at have, så jeg kan faktisk godt lide det. Det er med til at gøre ham virkelig.

Miss America selv er jeg faktisk generelt virkelig stor fan af. Jeg kan rigtig godt lide hende, hendes personlighed synes jeg er langt fra fejlfri, men de fejl der er er realistiske og er med til at gøre hende virkelig. Det der generer mig lidt med hende i den her bog (og i øvrigt det eneste negative jeg har at sige om den) er, at hun åbenbart pludselig er blevet ret dum. Som i at hun ikke rigtig kan tænke selv i mange situationer. For eksempel er hun åbenbart vældig overrasket og såret over, at Maxon bruger tid med de andre piger i konkurrencen. jamen halloooooo – det SKAL han jo altså. At hun ikke selv kan tænke sig frem til det, det synes jeg var irriterende. Hun må gerne blive jaloux, det er ikke det der er træls – det er det at hun siiiimpelthen ikke kan fortså hvorfor han gør det. Ej hold nu.

Jeg kunne rigtig godt lide universet i den første bog. Der fik vi ikke super meget at vide om det, men det bliver der virkelig rådet bod på i THE ELITE. Vi får en hel masse info, og det er spændende og passer perfekt ind i historien. Selve historien kunne jeg også godt lide og jeg kedede jeg mig aldrig. Jeg kan godt lide dramaet mellem pigerne mixet med de lidt mørkere aspekter der kommer ind i løbet af bogen.

Alt ialt: The Elite var virkelig god, og jeg sad klistret til siderne. Serien er efterhånden en af mine yndlings, og det er kun fordi America var en smule irriterende, at jeg ikke endte med at elske den så højt som den første.

5 meninger om “Anmeldelse: The Selection #2: The Elite

1. Hej Sus.
    Nu har jeg lagt mærke til, at du læser ret mange hestebøger. Det gjorde jeg også selv da jeg var lille og jeg kan særligt huske én jeg var ret optaget af, men kan selvfølgelig ikke huske hvad den hedder – eller om den var en del af en serie, men jeg håber lidt du måske kender til den? Hvert fald handlede den om en pige (folkeskole alder) der var opvokset i et cirkus og optrådte med heste, hendes familie ejede vidst cirkuset. Men så skete der et eller andet der gjorde, at hun skulle i en rigtig skole og der havde hun det lidt svært, men blev venner med nogle ‘normale’ elever der også havde heste.. (tror både det var en pige og dreng). Well anyways. lyder dette overhovedet bekendt? :p

1. Hej Maja😛 Ja, det gør det faktisk – men jeg kan lige på stående fod ikke komme i tanke om hvad den hed … Kan det passe at det var en slags serie med mere end en bog? I hvert fald lyder handlingen ret bekendt, og jeg kan da i hvert fald fald lige gå rundt og spekulere lidt over det .. Så plejer man jo som regel at komme i tanke om det😛