Blogtour dag 9: Anmeldelse: Klintespind #3: Månebarn

månebarn3 stjerner

“Stenflisen forsvandt under hende. Det skete så lynhurtigt, at hun ikke nåede at springe væk. Nåede ikke at gribe for sig. Med våben i hænderne styrtede hun dybt ned i et fugtigt, fremmed mørke. Hun landede i vand med et plask. En skarp smerte jog igennem hende. Det føltes, som om iskolde syle gennemborede hendes ribben, knuste ryggen og spiddede hendes hjerte. Hun stødte fra med hænderne og rejste sig. Det var lange pigge af jern, hun havde fået igennem sig. De havde ligget klar under vandet til at tage imod. Hun ville være død nu, hvis det ikke havde været for brynjen, der gjorde hende usårlig.”

Det er lykkedes Serpina og Noatan at opspore troldmanden, men forræderi fra en helt uventet side får Serpina til at gå i en fælde. Troldmanden har bortført vandånden, Undinen, for at ilddæmonen Kherte kan udnytte vandåndens kraft. Men uden det hvide ulveskind kan Undinen ikke få sin faste skikkelse tilbage, og dæmonen kan ikke udnytte hendes kraft. Serpina ved, hvor ulveskindet er, og hun må holde gemmestedet hemmeligt. Hvis hun røber det, svigter hun ikke kun Undinen, men alle der stoler på hende.

—————————————————————

MÅNEBARN er et anmeldereksemplar fra Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, men meninger og holdninger er mine egne.

MÅNEBARN bringer afslutningen på klintespind-trilogien, og hvilken afslutning! Jeg må ærligt indrømme, at jeg fældede en tåre eller to – og der skal godt nok meget til, for at jeg græder over en bog. Jeg kan faktisk ikke huske hvornår det skete sidst, jeg tror det må være mindst fem-seks år siden. Jeg får måske en klump i halsen, men tårer? niks. Det kunne MÅNEBARN dog frembringe, og GUD hvor jeg elskede de sidste 50 sider. De var intet mindre en absolut fænomenale. Jeg elsker, at der bliver lidt, mistet og grædt på den helt rigtige måde. Det var den perfekte afslutning på historien, og den fik samtidig samlet samtlige løse ender sammen på den skønneste måde – uden at det blev klistret, dumt eller kliché.

Selve vejen til slutningen var sådan set også virkelig godt. Jeg kan rigtig godt lide historien, plottet og handlingen i sig selv. Jeg synes bare, at det hele ind imellem kommer til at gå lidt for stærkt. Både på den måde, at man næsten ikke når at forstå hvad der sker, før det næste sker, men også på den måde at der ikke rigtig er dage nok. Lade mig lige forklare det lidt nærmere. Altså, hele handlingen foregår på meget kort tid i en god del af bogen – og meget af det action der er sker på meget kort tid – hvor jeg tænker, at det der egentlig skete måske burde have haft lidt længere tid for at det ikke føltes så forjaget. For eksempel at karaktererne brugte nogle flere dage på at hvile ud og ligge planer eller sådan noget. Det er lidt svært at forklare det her uden at komme til at spoile en masse. Nu er det ikke fordi det dræbte bogen for mig eller noget (ellers havde den ikke fået 3 stjerner), men det tog lidt af dens awesomeness.

Jeg er derimod vild med personerne i den her bog. Jeg elsker deres udvikling – og personlig udvikling for hver enkelt karakter er der masser af. Jeg elsker den slags, og det gjort virkelig godt i den her bog. Det er noget, som jeg synes Helle Ryding har gjort virkelig godt i den her serie. Jeg elskede Serpina, Anaja, og alle de andre. Jeg elskede at vende en ny side og finde ud af hvor de nu var på vej hen og hvad de nu ville udvikle sig til. Noatan har aldrig været min yndlingsperson, men om ikke andet holder jeg af ham, fordi han alligevel er lidt cool. Og Rames! glæd jer til Rames!

Det er svært at sige for meget uden at spoile det hele, men bogen havde en god start og en fuldstændig helt og aldeles perfekt slutning. Der var en del af bogen i midten, hvor jeg tabte pusten en del, og følte bogen havde lidt for travlt, men alt ialt er det her en god bog med en fantastisk afslutning på serien, som formår at få samtlige løse ender med.

Kig forbi http://laesehestendks.wordpress.com/ for at læse Maries anmeldelse af MÅNEBARN

Kig forbi http://bogpaatvaers.blogspot.dk/ for at læse Kathrines anmeldelse af MÅNEBARN

Kig forbi http://boglabyrinten.wordpress.com/ for at læse Michelles anmeldelse af MÅNEBARN

Kig forbi http://frkhyms.blogspot.dk/ for at læse Sabinas anmeldelse af MÅNEBARN

En mening om “Blogtour dag 9: Anmeldelse: Klintespind #3: Månebarn

1. Gitte

Synes simpelthen den her blogtour har været en fantastisk idé. I har alle skrevet både spændende og medrivende anmeldelser! Det lyder som en rigtig god serie – bøger er som regel gode, når de får én til at græde :)!