Anmeldelse: Britta og Silver #9: Britta og Silver på Vinterridt

• Antal sider: 122
  • Udgivet: 1972
  • Originaltitel: Britta och Silver på Vinterritt
  • Forlag: Grafisk
  • ISBN: 87-429-3272-6
  • Læst: 27/4

Britta er stadig glad for at være ridelærer på Dalens Rytterklubs rideskole, men nu er alt alligevel blevet så gråt og trist. Britta har nemlig problemer med sine egne to heste. Silver, hendes højtelskede Welsh mountain-pony, er forkølet, men det går nu nok over. Værre er det med hendes føl Siboney, som altid har været en mager og sur lille hest, men nu er det da blevet helt galt!

Siboney er også forkølet, og hun vil ikke æde, så hun er snart ikke andet end skind og ben. Selv om Britta længst muligt skubber tanken fra sig, er hun dog klar over, at hun kan blive nødt til at træffe en frygtelig beslutning: kan hun forsvare at lade det stakkels føl leve videre på denne måde, eller?

Britta og Silver er min go-to-serie, når jeg har brug for et eller andet let, realistisk og hyggeligt. Det er nemlig netop de tre ting der kendetegner Britta og Silver-serien. Som heste-person har man jo nok læst sin del af userisøe hestebøger, skrevet af folk som ikke kan kende forskel på for og bag på en hest, eller af folk som synes det er fantastisk når kærlighed redder hesten fra døden for 800. gang, eller når lille Petrine på stor-farlig-hest-som-ingen-kan-tæmme vinder alle springkonkurrencer.

Sådan er Britta og Silver bare ikke, og det er derfor jeg bliver ved med at vende tilbage til den. Det er historier om hverdagslivet for Britta, om at passe hestene, drive rideskole, træne, ride ud i skoven, muge ud, fodre, stå tidligt op, og generelt hesteliv. Og selvom jeg har slugt de her bøger sådan cirka fra da jeg lærte at læse og så en million gange siden, så gør jeg det ind imellem igen fordi – de er bare gode.

De er skrevet godt, de har lidt humor, samtidig med at der også er nogle seriøse emner imellem. Den her bog for eksempel handler jo om det at kunne lade sin hest aflive hvis det er det der skal til, og de andre bøger i serien har også behandlet andre emner som man både som barn og voksen kan forstå og forholde sig til. Jeg tror jeg var 8 eller 9 da jeg læste denne her, og der med at skulle aflive en hest skræmte mig i hvert fald ikke spor. Det er jo børnebøger, så det bliver behandlet på en rigtig fin måde.

Som del af serien er den her ikke en af de allerstærkeste, men den er lige så hyggelig som de andre, og jeg elsker den lige meget hver gang.

2 meninger om “Anmeldelse: Britta og Silver #9: Britta og Silver på Vinterridt