Anmeldelse: Slettet #1: Slettet

• Udgivet: 1. maj 2013
  • Originaltitel: Slated
  • Forlag: Nyt Nordisk Forlag
  • ISBN: 978-87-17-04339-8
  • Læst: 14/4

Kylas hukommelse er blevet visket ud, hendes minder er væk, og hendes personlighed er blevet nulstillet. Hun er blevet Slettet …

Regeringen hævder, at hun har været kriminel, og at de vil give hende en ny chance – hvis hun altså følger spillereglerne. Men mod alle odds begynder fragmenter af ubehagelige minder at dukke op i Kylas bevidsthed.

Og hun er langt fra sikker på, at tingene er, som de ser ud, og at folk omkring hende taler sandt. Hvem kan hun stole på?

———————–

SLETTET er et anmeldereksemplar fraNyt Nordisk Forlag Arnold Busck, men meninger og holdninger og mine egne.

Da jeg gik i gang med at læse SLETTET, var det med forventningen om en dystopisk bog fyldt med hemmeligheder, sandheder og spænding. Det var præcis det jeg fik, og jeg endte med at læse SLETTET på en enkelt dag. Kyla er blevet Slettet, fordi hun – ifølge regeringen – har været kriminel. Men hun opfører sig ikke som Slettede burde, og hun begynder efterhånden at stille spørgsmålstegn ved, hvorfor hun blev slettet, og hvad der sker med de mennesker, der bare forsvinder – og hvad det egentlig er regeringen går rundt og laver.

Kyla er drivkraften i den her bog. Det er langt hen ad vejen hendes tanker og det, der sker med hende der driver bogen. Det, i kombination med den fornemmelse af, at regeringen måske ikke har rent mel i posen, at man ikke kan stole på nogen, og at tingene ikke er som de ser ud, giver en rigtig god, uhyggelig stemning omkring historien. Man føler sig en lille smule jaget og forvirret selv.

Selve historien kunne jeg også rigtig godt lide. Plottet var også spændende og interessant hele vejen, og der skete hele tiden noget, så man blev holdt til ilden. Selv de dele af den, hvor der ikke nødvendigvis sker en hel masse actionpræget er spændende, fordi Kyla og hendes måde at være og tænke på gør dem spændende. Hun udvikler sig jo også som person og tænker meget over mange ting. For eksempel er hendes første møde med en kat virkelig morsomt og samtidig ret tragisk – men jeg elskede det. Hun ved for eksempel heller ikke hvordan man åbner en bildør eller hvordan mange andre ting fungerer.

Som person kunne jeg virkelig godt lide Kyla. Hun var meget virkelig og nem at relatere til. Hun er ikke den vilde, stærke pige, men hun er heller ikke den forsigtige, grå mus. For mig var hun en eftertænksom rebel med hjertet det rette sted, og jeg elskede at følge med i hendes tanker og følge hende når hun nåede frem til flere sandheder gennem bogen. Jeg kan rigtig godt lide, at jeg som læser ikke ved noget om Kyla – og at hun heller ikke selv gør det. Man er ligesom med hende fra start på den måde, og man lærer hende virkelig godt at kende.

Mange af de andre personer var også både interessante, spændende og gav bogen liv. Blandt andet Kylas mor og hendes søster. Kylas mor er især en virkelig spændende person. Der var også en fyr, som Kyla udvikler et forhold til. Den fyr synes jeg til gengæld virkede flad og kedelig, og deres forhold var ikke rigtig interessant i forhold til det store plot. Han virkede faktisk mest som om han var sat i bogen, for at Kyla havde nogen at tale med om det hele – en medsammensvoren. Det var lidt ærgeligt, men man når bare ikke rigtig at kende ham.

Jeg kunne rigtig godt lide den dystopiske setting. Den virkede gennemført og spændende, og jeg labbede al den information om det i mig som jeg kunne. Jeg elskede de små detaljer og måden medicin for eksempel havde udviklet sig på. Jeg savnede dog, at man fik noget mere information om, hvordan det hele er, og hvordan verden er. Der er nogle oprører, og der er regeringen, men man får kun lige den information man til nød har brug for. Så det er ikke fordi man mangler noget, men jeg ville – som den nysgerrige abe jeg er – virkelig gerne have vidst bare lidt mere om alting.

Alt ialt var jeg virkelig begejstret for SLETTET. Jeg kunne ikke ligge den fra mig da jeg først var kommet i gang, jeg måtte bare vide mere om, hvordan det hele hang sammen og hvem/hvor/hvad/hvorfor. Min eneste egentlige hurdle var en enkelt person jeg synes var malplaceret, men derudover var bogen spændende, interessant og fængende fra start til slut.

SLETTET udkommer fra Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck i dag d. 1. Maj.

Bog 2: SPLITTET er planlagt til udgivelse i efteråret 2013

Bog 3: KNUST er planlagt til udgivelse i foråret 2014