Anmeldelse: Mørkets Oprør #1: Tegnet

CARLSEN_Moerkets_oproer_TEGNET_forside_FINAL.indd4 stjerner



  • Titel: Tegnet
  • Serie: Mørkets Oprør #1
  • Forfatter: Kelley Armstrong
  • Antal sider: 332
  • Udgivet: 2013
  • Sprog: Dansk
  • Originaltitel: The Gathering
  • Forlag: Carlsen
  • ISBN: 978-8711-399-606
  • Læst: 22/4 til 23/4

Maya Delaney har altid følt sig tæt forbundet med naturen og de store skove omkring hendes hjem – og det poteformede modermærke på hendes hofte føles som et tegn på, at hun hører til her.

Men så begynder foruroligende ting at ske omkring den lillebitte medicinske forskningsby, salmon Creek. En af skolens elitesvømmere drukner i en helt rolig sø. Mayas bedste ven begynder at udvikle “dårlige fornemmelser” om personer, de møder.. Det gælder ikke mindst den nye dreng i byen, Rafe, en bad boy fra sydstaterne, som Maya til sin store ærgelse ikke kan være helt ligeglad med. Især ikke da det viser sig, at Rafe måske har viden om Mayas biologiske forældre – og om hvad der foregår lige under overfladen i den lille by …

Mørkets Oprør er en ny serie i samme univers som Mørkets Kræfter-serien. Det er en selvstændig serie, men der er navne og steder, som man genkender. Den er dog alligevel ikke afhængig af Mørkets Kræfter-serien overhovedet, og man kan altså sagten læse TEGNET uden at have læst Mørkets Kræfter-trilogien. Det synes jeg var super fedt. Der var lidt sammenhæng for dem der har læst Mørkets Kræfter, men ikke så meget at man er nødt til at læse den. Super godt balanceret.

Jeg kunne virkelig godt lide vores hovedperson i den her bog, Maya. Hun er en af den slags personer, som jeg meget hurtigt kom til at synes rigtig godt om. Hun er fornuftig uden at være kedelig, og hun tænker og reagerer på en rigtig god måde. Hun tænker meget logisk, hvilket jeg virkelig godt kan lide, og så er hun samtidig sød, behagelig og har humor. Hun minder en smule om Hermione på nogle punkter, tilsat lidt ekstra rebelskhed og så er hun knap så regelbundet.

Jeg kunne også rigtig godt lide settingen. De store, tykke granskove blev levende i mit hovede, og byen og måden de levede på var med til at sætte en stemning som jeg syntes virkelig godt om. jeg elskede den måde, som de holdt sammen på i byen og hjalp hinanden og bakkede hinanden op, selvom der også var drama og skænderier. Stort set alle personerne i bogen kom man til at holde af på en eller anden måde, fordi de var så godt beskrevne gennem det, de gjorde og sagde.

Der går noget tid før der rigtig kommer gang i det paranormale, og faktisk sker der virkelig ikke ret meget på det punkt i bogen. Men det gør ikke så meget, for det der sker bliver der lagt op til på den rigtige måde, og sammen med settingen og nogle rigtig gode personer fungerede det virkelig godt. Jeg kunne godt have brugt, at bogen var lidt længere mod så at få lidt mere af det paranormale – der bliver jo lagt op til det gennem hele bogen, på bagsiden af bogen, og så er det altså ikke meget man får. Men det gjorde som sagt ikke så meget. Jeg nød historien og jeg elskede at følge Maya og de andre.

Bogen slutter med alle tiders Cliffhanger, og jeg glæder mig til at læse seriens næste bog.

9 meninger om “Anmeldelse: Mørkets Oprør #1: Tegnet

  1. Gitte

    Åh jeg elsker når man læser en bog, og kan genkende navne og steder fra andre bøger – det giver en følelse af, at der er bygget et komplet univers op, hvor der kan fortælles historier om alt og alle fra alle vikler. Skønt!

    1. Jeps, jeg blev også helt glad😛 Samtidig er der ikke så meget af det, at man får det kastet i hovedet .. For det kan også nemt blive for meget synes jeg. Så bliver det sådan lidt “SE læser, SE, jeg kan lave sammenhæng i mine bøger/serier, SE!”😛

      1. Gitte

        Ja det har du ret i – alt med måde :)! Men det er bare så hyggeligt, når man selv kan sidde og finde sammenhænge!🙂

    1. De er nævnt så vidt jeg husker, men mener ikke de optræder direkte i bogen .. Men jeg fornemmer lidt at det måske kommer i sidste bog – det er lidt som om det er meningen at den bog ligesom skal afslutte både Mørkets Oprør og Mørkets Kræfter ..

  2. Maria Sørensen

    Hejsa
    Ved du hvor mange bøger der i alt kommer i serien?
    Er mørkets oprør bedre eller nogenlunde på niveau med mørkets kræfter – jeg har nemlig læst mørkets kræfter og jeg var helt vild med serien, men ofte synes jeg at fortsættelsen ikke rigtigt lever op til den første.

    1. Jeg synes Mørkets Oprør er endnu bedre!😀 Altså, den minder selvfølgelig om Mærkets Kræfter, du ved, pige ved ikke hvad hun er og alt det der, men den er ligesom lidt mere mere på en eller anden måde.. Jeg var vild med den!
      Der er tre bøger i serine på engelsk, og jeg tror da, at forlaget også har planer om at udgive den sidste bog på dansk også. Toeren er udkommet og hedder Flugten.

Skriv et svar

