Anmeldelse: Fifty Shades #2: Fifty Shades Darker

• Antal sider: 532
  • Udgivet: 2011
  • Forlag: Arrow Books
  • ISBN: 978-0-09-957992-2
  • Læst: 2/4 til 8/4

Daunted by the dark secrets of the tormented young entrepreneur Christian Grey, Ana Steele has broken off their relationship to start a new career with a US publishing house.

But desire for Grey still dominates her every waking thought, and when he proposesa new arrangement, she cannot resist. Soon she is learning more about the harrowing past of her damaged, driven and demanding Fifty Shades than she ever thought possible.

But while Grey wrestles with his inner demons, Ana must make the most important decision of her life. A dicision she can only make on her own ..

Det od der bedst beskriver den her bog må være kedelig. De første cirka 300 sider var en kamp at komme igennem, og der skete virkelig absolut ingenting. Det sex der var, var kedeligt, ensformigt og ikke specielt godt beskrevet. Og så er det lidt som om de partout skal have sex hele tiden, selvom det absolut ikke er hverken spændende eller interessant.

I den første del af bogen er Christan Grey godt nok også for viderekomne. Han skal forestille at være rimelig intelligent, men alligevel lader det til at han har seriøse problemer med at forstå hvad Ana siger til ham. Hun vil ikke have, at han er så kontrollerende – og så bliver han ved med det. Undskyldningen for det er så hans fortid. Men Ana har jo sat ham et ultimatum, og vil han være sammen med hende må han jo tage sig sammen. SÅ svært kan det vel ikke være at lægge to og to sammen: vil han have hende, må han holde op med at være en kontrollerende skiderik.

Nå, men efter 300 sider begynder der at ske en udvikling med Mr. Grey. Jeg ved ikke helt hvordan jeg har det med den udvikling. Jeg synes det var på tide det skete, men jeg synes den var for pladderromantisk til tider, og jeg synes Grey var for meget. Det er som om han skal overdrive alting hele tiden, og det skete også her. Ellers var det egentlig rart at der endelig skete et eller andet.

Så er der Ana. Jeg blev ret træt af hende i den her bog. Hun ved tydeligvis ikke rigtig hvad hun selv vil eller hvor hun står i forhold til Grey. Der sker heller ikke rigtig nogen udvikling på det punkt før hun ud af det blå lige pludselig ved hvad hun vil. Før det er hun bare irriterende. Først skal han ikke være dominerende, så skal han være det, så vil hun ikke ind i hans Playroom, så vil hun pludselig gerne, amen argh hvor er det frustrerende – især fordi hendes tanker og følelser omkring det hele heller ikke giver nogen som helst mening. Hun giver faktisk ikke ret meget mening. Det bliver dog en smule bedre hen mod slutningen af bogen.

Den sidste del af bogen er noget bedre end den første. Jeg var flere gange ved at opgive fordi der virkelig ikke skete noget som helst med noget som helst. Men netop som jeg troede at jeg nu fik en nogenlunde slutning – så kom der ligepludselig et sidste kapitel på 2 sider eller noget i den dur, som fuldstændig ødelagde alting. Øv hvor var jeg skuffet.

Jeg var absolut ikke begejstret for den her bog. Den første del var langtrukken og kedelig, og det eneste der egentlig liver bogen op er udviklingen i Ana og Greys forhold – men selv det er ikke helt troværdigt eller dybt nok til at det kan redde noget, og jeg synes også det kom så langt henne i bogen at det næsten kunne være lige meget. Der var flere forsøg på acton, og de var egentlig mest malplacerede og mærkelige. Jeg ved ikke rigtig om jeg kommer til at læse den sidste bog efter at have læst det rædselsfulde sidste kapitel – jeg var ikke vildt begejstret for bogen i sig selv, men de sidste to sider dræbte godt nok hvad der måtte være tilbage af læselyst efter den serie.