Anmeldelse: Djævlens Pagt #1: De Fortabte Sjæle

• Forfatter: Trinity Faegen
  • Antal sider: 479
  • Udgivet: 2013
  • Originaltitel: The Redemption of Ajax
  • ISBN: 978-875-880-8747
  • Læst: 31/3

I sin søgen efter svar på hvem der myrdede hendes far, vikles Sasha ind i et net af problemer. Og da hendes mor pludselig bliver udvist til Rusland, bliver Sasha nød til at bo hos sin onkel og faster. men af en eller anden grund hader fasteren hende indædt. Sasha møder en fyr, der viser særligt interesse for hende. Han ser forbavsende godt ud, men der er noget mærkeligt ved hans øjne.

Den her bog har simpelthen det smukkeste cover, så jeg havde vel en eller anden forventning om, at bogen så også ville være helt vildt god. Det var den så ikke, ikke for mig i hvert fald. Men den var okay. Universet kunne jeg egentlig godt lide. Jeg synes det var ret interessant, og havde flere spændende aspekter og twists som var ret godt fundet på. Måden helvede ligesom ikke bare består af ren ondskab på kunne jeg godt lide, ligesom jeg også godt kunne lide at det her ikke var en kamp mellem engle og dæmoner – men noget helt andet. Der var dog også huller i universets opbygning der ikke gav mening. For eksempel er Sasha en Anabo, hvilket betyder at hun skal forestille at være ærlig, venlig, godhjertet, og smuk (hvor hænger det sammen med resten?). Men hun opfører sig bare ikke rigtig sådan meget af tiden. Eller også gør hun, men på en misforstået måde.

Personerne i den her bog er meget for meget på en eller anden måde. Enten er de virkelig gode, eller også er de virkelig onde. Der er ligesom ikke rigtig noget midt imellem. Det gør dem meget hurtigt falde og kedelige – og ensformige. Især Jax kunne jeg virkelig ikke være mere ligeglad med, og mange af bipersonerne får man nærmest ikke noget forhold til, fordi de ikke rigtig bliver givet en personlighed. De er der nærmest bare for at holde historien oppe. Så er der de onde personer. De gør ting, som er så usandsynligt ondskabsfulde, og som verden omkring dem bare accepterer. Ej men hvad? Jeg kan ikke rigtig tage det seriøst. I nogle få tilfælde – som en situation på Sashas skole – så sker der noget og de “normale” mennesker siger fra. Men ellers, så accepterer de bare hvad der nu end måtte komme af gylle fra de her mennesker. Jeg fatter det simpelthen ikke. Sasha var også ret mærkelig – det ene øjeblik er hun ret klog, og har nogle ret komplekse tanker og følelser, og det næste øjeblik bliver hun igen til en flad, kedelig og intetsigende karakter der gør ufattelig dumme ting.

Så er der kærlighedsdelen. Tjah, den var også ret flad. Jax og Sasha er bestemt for hinanden – det er okay, det kan jeg håndtere. Men måden Jax håndterer det på er simpelthen så pisse irriterende at jeg er ved at brække mig. Han vil nærmest kaste sig over hende som et frådende vilddyr, fordi hun er en Anabo. Jamen hallo smarte, du overveje ikke at det kunne skræmme hende væk? Hvor dum er det lige du er? Nå, men da hans brødre så endelig får banket det ind i knolden på ham, så vender han på en tallerken og bliver så rystende usikker omkring hende at jeg selv sidder og ryster opgivende på hovedet. For efter 10000000000 år har man åbenbart ingen idé om hvordan man skal behandle piger. Ej hold nu. Han læser bøger og ser fjernsyn, men han ved overhovedet ikke hvordan han skal komme i snak med hende eller hvad han skal sige? Suk. Jeg opgiver.

Da de så endelig får et forhold kørende er det egentlig okay. De er søde sammen og det fungerer, og de problemer der er imellem dem virker ægte og rimelig realistiske. Men nej, jeg bliver vist aldrig fan af Jax. Bogen har også nogle rimelig hotte scener, og den går fra at være ret uskyldig i den første halvdel til pludselig at involvere halvnøgne bryster og sex. Det var en ret mærkelig vending, nærmest som om bogen pludselig vendte på en tekop. Det gjorde ikke så meget, det passede fint ind i romancen og spicede det hele lidt op – men for en bog der indtil da havde været totalt uskyldig, så var det sgu lidt sært.

Plottet og historien er egentlig udemærket. Starten er lidt åndssvag, fordi hun møder jax, men får hukommelsen slettet – så nu skal vi senere have hele molevitten med mødet med ham og så videre en gang til. Det var lidt sært og ret irriterende. Men derudover synes jeg egentlig det udmærket. Der var en del spændende plottwists, som dog var ret forudsigelige, og så var der et enkelt eller to som var knap så forudsigelige. Der er hemmeligheder og ting og sager som man opdager gennem bogen, som bliver ved med at bidrage til spændingen og besvarer spørgsmål samtidig med der bliver stillet nye.

Bogen var egentlig helt okay, men jeg havde virkelig problemer med personerne og måden folk var delt op i helt vildt gode og helt vildt onde. Det fungerede ikke altid ret godt, og de onde var så onde at det næsten blev åndssvagt. Samtidig blev personerne meget flade og intetsigende det meste af tiden, og især Jax brød jeg mig ikke ret meget om. Til gengæld synes jeg plottet og historien var udmærket, og jeg kunne rigtig godt lide universet.

9 meninger om “Anmeldelse: Djævlens Pagt #1: De Fortabte Sjæle

1. Camilla

Hej
    Jeg ville spørge om der var en 2 ude nu for jeg kunne rigtig godt lide men det er lige meget, men jeg forstår godt hvad du mener

Og så ville jeg spørge om du har læst trilogien Angel ..

1. Der er udkommet en toer på engelsk, men jeg ved ikke hvornår den kommer på dansk – du kan spørge forlaget på deres Facebookside🙂
      Ja, jeg har læst Angel-trilogien, godt nok på engelsk, men jeg synes den var ret god😀

2. Camilla

Og så ville jeg sige at serien klintspind er god måske skulle du prøve at læse den hvis ikke har gjort det

1. Camilla

Ja det er den er der andre af den slags serier du ville sige er lige så gode for jeg hr ikke nogle bøger at læse lige for tide??

3. Har du læst Beautiful Creatures? Ellers er der Unearthly-trilogien, Nightshade, Nattens Hus, True Blood, Shadow Falls, Haunting Emma, eller Shiver-trilogien af maggie Stiefvater.. Har flere, hvis du har læst dem her😛