Anmeldelse: The Hollows #2: Danser med Dæmoner

• Forfatter: Kim Harrison
  • Antal sider: 682
  • Udgivet: 2013
  • Originaltitel: The Good, the Bad and the Undead
  • ISBN: 978-8758-810-324
  • Læst: 29/3 til 31/3

Den sexede heks Rachel Morgan har nok at se til som privat efterforsker i Cincinnatis mørke underverden. Morderiske vampyrer og snedige dæmoner stræber hende efter livet, men det er alt sammen noget hun kan klare. Problemerne begynder først for alvor med jagten på en seriemorder – og da den dæmon hun står i gæld til møder op for at få sin gæld indfriet ..

Jeg elsker elsker elsker universet i den her serie. Der er så meget i det, det er så komplekst, men det falder slet ikke til jorden på noget tidspunkt. Det er fyldt med detaljer og variation, og samtidig er det realistisk. Der er vampyrer, feer, elvere, alfer, varulve, dæmoner, you name it, og hver lille smule overnaturlighed er gennemarbejdet og gennemtænkt. Deres plads i menneskenes verden er lige så gennemtænkt, og det fungerer bare virkelig godt  og er virkelig troværdigt.

Jeg kunne rigtig godt lide plottet det meste af vejen. Jeg kan godt lide at det er lidt mere komplekst end det umiddelbart ser ud til, og at der er flere plotlinier i gang på samme tid. Der er ud over plottet i den her bog en helt tydelig overall historie som er i gang med at udfolde sig, samtidig med at der også bliver samlet op på tråde fra seriens første bog. Nu lyder det som om det godt kunne blive lidt forvirrende, men det er slet ikke tilfældet. De forskellige plotlinier balancerer helt perfekt med hinanden, og den samlede røde tråd giver fornemmelsen af at det er en serie – og at man befinder sig i Rachels verden.

Der hvor det så går galt for mig er Rachel selv. I den første bog var hun utålmodig, viljestærk og selvstændig, og hun kæmper meget for retfærdighed. Det gør hun stadig, nu er det bare blevet så udtalt at det nærmest er åndssvagt. Hun gør så mange fuldstændig latterligt dumme ting, fordi hun “ikke kan vente”. Hun skal forestille at have været agent i en del år, men hun kan ikke forstå at man skal vente med at gå ind på et gerningssted til der er indsamlet beviser? Undskyld hvad? Og selv hvis hun virkelig ikke vidste det, så får hun det skåret ud i pap – og så gør hun det fandeme alligevel, hvorefter hun bliver smækfornærmet over at blive smidt af sagen. Ej men nej. Og hun gør det konsekvent igen og igen: nægter at tænke sig om, opfører sig ualmindelig barnligt og uansvarligt, og slet ikke sådan som en der har været agent burde opføre sig. Det hænger simpelthen ikke sammen.

Ud over Rachel er der en del andre personer med i bogen. Hele bogen er fortalt fra Rachels synspunkt, men derfor er de andre personer stadig virkelig godt beskrevet – de er levende, sjove og troværdige. Jeg elsker Jenks, Trenton og Nick. Ivy er jeg mindre begejstret for, men det er mere et spørgsmål om ikke at kunne lide hendes væremåde. Hun er stadig en interessant personlighed, og en spændende person at have i bogen.

Den her serie minder mig lidt om True Blood. Den har lidt den samme mørke, dystre stemning, og samme mængde af overnaturlige skabninger. Den har også en sexet, kvindelig hovedperson. Her sker dog ikke så meget på kærlighedsfronten, men den har stadig krimiaspektet, og jeg kan rigtig godt lidt den tydelige røde tråd der er i gang med at blive bygget op.

DANSER MED DÆMONER var en rigtig god bog. Jeg elskede plottet, universet og stemningen, og rigtig mange af bipersonerne var en fornøjelse at følge. Det er mine problemer med hovedpersonen der trak den her bog ned for mig, for den var på alle andre punkter faktisk rigtig god.