Anmeldelse: The Morganville Vampires #11: Last Breath

morganville vampires 11
4 stjerner




  • Titel: Last Breath
  • Serie: The Morganville Vampires #11
  • Forfatter: Rachel Caine
  • Antal sider: 479
  • Udgivet: 2011
  • Sprog: Engelsk
  • Forlag: Allison & Busby
  • Læst: 30/11 til 3/12

“Claire Danvers is concerned when three vampires vanish from Morganville without a trace. The last person seen with them is someone new to town – a mysterious individual named Magnus. Claire is convinced creepy Magnus isn’t human … but is he a vampire, or something else entirely?

Claire’s hunt for answers leads her to solving another mystery that’s long been puzzling her: why do vampires live so far out in a sunny desert when they’re sensitive to sunlight? The answer has nothing to do with sunlight, but with water – and an ancient enemy who has finally found a way o invade the vampires’ landlocked community. Vampires aren’t the top preadtor on earth. There’s something worse that preys on them .. something much worse..Which means if Claire, and Morganville, want to live, they will have to fight on to the last breath ..”

I forlængelse af den sidste bog vil jeg starte med Shane. Jeg er vild med den nye Shane i den her bog. Han har stadig fejl og der er stadig ting ved ham jeg ikke synes om, men han er bare blervet så meget mere likeable for mig. Han er blevet mindre vampyrhadsk, mindre rebelsk, og meget mindre tilbøjelig til at gøre ufattelig dumme ting. Super fedt! Jeg kunne rigtig godt lide, at hændelserne i Bite Club rent faktisk påvirkede ham. Claire er jeg stadig lige vild med, og det samme gælder Myrnin, som jeg kommer til at holde mere og mere af for hver bog. Jeg må indrømme at jeg også stadig synes at vampyrerne truer for meget og gør for lidt, ligesom de har gjort det meste af serien.

Bogen er denne gang skrevet fra mange forskellige synspunkter, og det fungerede egentlig udmærket – bortset fra, at det ikke var altid de forskellige personers “stemmer” var ordentlig definerede og forskellige fra hinanden. Faktisk mindede de tit rigtig meget om hinanden synes jeg, og det var lidt ærgeligt, Men derudover fungerede det super fint og var faktisk et ret spændende twist. Normalt er jeg ikke vild med det, men her var det udmærket.

SPOILERS

Det der virkelig gjorde udslaget for den her bog, var det nye twist med Magnus og det nye overnaturlige element. Super godt fundet på, og med virkelig godt uhyggelighedsfaktor. Jeg er vild med at de kan bevæge sig gennem vand, og at det hele stammer fra myten om sirens. Brilliant! Det var klamt og skræmmende og spændende at være med til at opdage hvad de var. Og jeg var SUPER vilod med at Claire døde. YES tænkte jeg bare, endelig sker der rent faktisk noget med vores hovedpersoner. Til gengæld synes jeg virkelig det er latterligt, at de pludselig på mystisk vis kan få hende tilbage til menneskeform igen, når det aldrig før har lykkedes nogen. Ej helt ærligt? Det ville have været så perfekt hvis hun var blevet vampyr. Det virker bare alt for belejligt at de lige pludselig kan gøre hende til menneske igen. Usandsynligt og ikke specielt troværdigt. Jeg var lidt skuffet over lige den drejning.

SPOILERS SLUT

Last Breath var en virkelig god fortsættelse til serien, som ellers har haltet lidt efter bog 6. Bogen tog nogle spændende og uventede drejninger, og jeg er super spændt på hvad Black Dawn bringer på banen.

Skriv en kommentar